Wat voor wespennest is dit?
Weet iemand wat dit voor een wespennest is? Het is ca 5 cm in doorsnee, de wespen die erop zitten zijn iets kleiner dan de 'limonadewespen' die je later in de zomer ziet. Het kwam tevoorschijn bij het omscheppen van een hoopje grond dat tegen een klimopheg aan lag. Ik weet niet of het oorspronkelijk aan de klimop hing, of op dan wel in de grond zat.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Wat geweldig toch weer!! En wat een werk ...allemaal houtvezels fijn gekauwd en met speeksel vermengd tot een soort papier-maché. Interessant om te volgen!
Hier is meer over hun leven te lezen.
Inmiddels is de raat weer volledig overdekt.
Op basis van de rugtekening moet het wel de gewone wesp zijn. Ze zijn nu een nieuwe wand aan het bouwen rond de raat, ik vind die wel eerder grijs van tint dan gelig of roodbruin.
Bedankt voor de leuke informatie! Ik zag ze in de tuin, in Simpelveld, Zuid-Limburg. Ze waren volgens mij inderdaad aan het paren. Ik heb ze vandaag niet meer gezien. Ik heb er nog een foto met zij-aanzicht bij gedaan, omdat dit er ook interessant uitziet, Het lijken zo wel wespjes, maar het waren echt keverachtige insecten.
Lastig te zien op deze foto welke soort het kan zijn....Zowel de Duitse- als de Gewone wesp hebben hun nest in de grond.
Duitse wesp.
Duitse wesp
Gewone wesp
Gewone wesp
Eventueel kun je het nog even proberen op het wespenforum van waarneming.nl. Wel eerst inloggen.