Weeral een kakkerlakken vraag.
Hallo,
Ik heb in het verleden, de laatste twee jaar, rond deze tijd al wel eens een kakkerlakje in huis gezien, nooit echt veel, misschien eens om de 2 weken.
Steeds veronderstelde ik dat dit de dwarsbandkakkerlak is, maar ik zou nu toch graag jullie mening hebben.
Dit jaar zie ik ze namelijk best wel frequent, een om de 2-4 dagen gemiddeld.
En ik weet dat dit niet veel zegt aangezien ze er lang mee kunnen rondlopen, maar deze keer was het er een met een oötheek die binnen zat, en ik jammer genoeg niet kon vangen. Dus als ik moet ingrijpen doe ik dit liefst nu.
Ik heb een paar foto's hieraan toegevoegd. Zou iemand die er meer van kent zijn of haar mening kunnen geven?
Hier (https://imgur.com/a/kakkerlakken-oRdmrLf) zijn de meeste foto's. Als ze niet scherp genoeg zijn kan ik ook nog de originele delen en als er een andere hoek nodig is, kan ik dit ook wel regelen .
Ik kom ze vooral naar de avond toe tegen, maar zou nu niet zeggen dat ze lichtschuw zijn.
Mvg,
Freen
PS: Er is ook een foto bij van in een kier, waar ik een andere kakkerlak naartoe had gevolgd, waar volgens mij een andere soort bij te zien is. Deze andere wordt vanzelf wel duidelijk.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Foto lijkt niet mee te zijn gegaan, dus even weer een link.
https://imgur.com/5ez5EUc
Het is toch deze witte band die je bedoelde? Ik zal eens extra aandachtig zijn als ik er nog zie. Op meerdere foto's die ik nog niet deelde van andere exemplaren, zie ik deze streep ook vaak duidelijk, dus ik denk dat dit gewoon ongelukkige foto's waren.
Afhankelijk waar je zit wil ik er gerust eens eentje brengen (als die toch geen duidelijke witte band heeft). Zou die dan ook liefst levend zijn?
Als je het brengen liefst per mail bespreekt, stuur gerust een mailtje naar freen.mijn.email@gmail.com
Hallo Freen,
het beestje op de video heeft wel weer een duidelijk herkenbare witte band over het achterhoofd. Met "beter bekijken" bedoelde ik om zelf een beestje in m'n handen te hebben (opsturen/ophalen), maar het zal uiteindelijk wel zo zijn dat het allemaal Dwarsbandjes zullen zijn en dat het op die 'interessante' foto's gewoon niet zo lekker te zien is allemaal.
Vriendelijke groet,
Arp
Dag Arp,
Als ik er eentje zie zet ik die inderdaad achter in de tuin weer uit. Naast de nimfen, die ik al lang niet meer heb gezien, zie ik zelf ook geen duidelijk wit bandje.
In welke zin zou je er eentje beter willen bekijken? Ik heb hier een video van eentje die zich aan het schoonmaken is: https://youtu.be/MYB1u48Mgq4 (video kwaliteit is iets beter na 25 sec.)
Je ziet er ook mooi in hoe deze absoluut niet lichtschuw zijn.
Groetjes,
Freen
Dag Arp,
Als ik er eentje zie zet ik die inderdaad achter in de tuin weer uit. Naast de nimfen, die ik al lang niet meer heb gezien, zie ik zelf ook geen duidelijk wit bandje.
In welke zin zou je er eentje beter willen bekijken? Ik heb hier een video van eentje die zich aan het schoonmaken is: https://youtu.be/MYB1u48Mgq4 (video kwaliteit is iets beter na 25 sec.)
Groetjes,
Freen
Dag Arp,
Groetjes,
Freen
Hallo Freen,
op geen enkele foto zie ik iets dat op iets verontrustends zou duiden. De meeste foto's zijn duidelijk Dwarsbandjes - volwassen en nimfjes.
Bij de foto in de kier die volgens jou "anders" zou zijn, kijk je tegen de achterlijfspunt aan. Het donkere dat je ziet zijn dus de tergieten/rugplaten, die normaal grotendeels door de vleugels zijn afgedekt. Die zijn ook bij de Dwarsband kakkerlak soms behoorlijk uitgebreid donker. Gezien de rest van de foto's is het aannemelijk dat het dus ook gewoon een Dwarsband zal zijn, maar echt beoordelen kun je dat van deze foto strikt genomen niet.
Er zijn twee foto's die ik "interessant" vind: Foto qIUY6yA.jpeg en 35S6SQU.png. Op beide foto's heb ik heel erg veel moeite om het typische witte bandje langs de achterschedel te herkennen, wat volwassen Dwarsbandjes meestal juist zo lekker herkenbaar maak. Maar met de vleugellengte en de hele habitus moeten ook deze toch wel Dwarsband-dames zijn - ik kan er echt geen vrouwtje lapponicus, vittiventris of pallidus in zien. Vermoedelijk (?!) zal het een belichtings/foto-artefact zijn dat het witte bandje niet herkenbaar is.
Maar het maakt me wel nieuwsgierig of dat echt zo is. Even ter herinnering: Het is nog steeds geenszins duidelijk of alle "Dwarsbandkakkerlakken" die in Europa rondhobbelen ook echt één soort zijn (vandaar dat we ze wetenschappelijk ook als Planuncus tingitanus s.l. aanduiden). Ik zie, onder andere bij de tekening van de tergieten en de algehele kleur van halsschild en tegmina/vleugels best wel verschillen die wat achter de oren doen krabben.
Met andere woorden: Als je er een paar vangt (om buiten te zetten?) en je ziet dan zelf ook geen duidelijk wit bandje over het achterhoofd, dan ben ik wel erg geïnteresseerd om zo'n exemplaar beter te bekijken.
Nogmaals, voor de duidelijkheid: Zelfs bij de zeer geringe twijfel over de "interessante" foto's is het hoe dan ook duidelijk géén van de bekende "plaagdier"-soorten.
Groetsenzo,
Arp
Ter info, zit in de buurt van de Kalmthoutse Heide, dus ook groene omgeving met aangrenzende tuinen.
En nog mijn excuses voor de zoveelste te zijn die waarschijnlijk naar dezelfde soort kakkerlak vraagt. Ik ben vooral bezorgd voor de laatste, wat die is.