Welke bloem is dit?
Hi, ik had wat wildbloemzaad gestrooid. Na mijn vakantie ontdekte ik deze bloemen ertussen. Volgens Planto app was het in eerste instantie de wilde peen (volledig eetbaar). Totdat ik de bladeren fotografeerde: waterscheerling (extreem giftig). Wat denken jullie?
Een aantal foto’s: https://share.icloud.com/photos/0fehQPmIfCDRvSgxBlsroxrug
Een aantal foto’s: https://share.icloud.com/photos/0fehQPmIfCDRvSgxBlsroxrug
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Groot akkerscherm, Ammi majus lijkt mij een hele goede kandidaat, Raymon.
Zie hier en hier.
Dank voor jullie reactie Jeanette en Moltcamp! Ik heb een foto van het blad toegevoegd. Ik had inmiddels al een zoektocht gedaan. Mijn idee was dat dit misschien wel een Groot Akkerscherm is, vanwege de dunne blaadjes die bovenaan de steel zichtbaar zijn (zie roze pijl, tweede foto). Wat vinden jullie?
Dank voor jullie reactie Jeanette en Moltcamp! Ik heb een foto van het blad toegevoegd. Ik had inmiddels al een zoektocht gedaan. Mijn idee was dat dit misschien wel een Groot Akkerscherm is, vanwege de dunne blaadjes die bovenaan de steel zichtbaar zijn (zie roze pijl, tweede foto). Wat vinden jullie?
Hier de direct aanklikbare link van je foto
Een Waterscheerling groeit niet op dergelijke plaatsen, Raymond. In de naam zit al besloten dat die in het water groeit in matig voedselrijk, ondiep, zoet of iets brak water met een zuurstofarme veenbodem.
Het is lastig te zien, omdat behalve de bloem ook het blad van belang is voor de determinatie en die zit tussen allerlei andere bloemen verscholen.
Hier en hier een overzicht van witte schermbloemen.
Als je bij je plant even goed naar het blad gaat kijken vindt je hem er wellicht tussen. Probeer ook even een goede foto van de bladeren te maken en die hier nog even als reactie bij te plaatsen, dan kunnen wij ook nog proberen om de juiste naam te vinden.
Vaak zijn zaadmengsels voor wilde bloemen -helaas- afkomstig uit het buitenland.
Het zou zo maar kunnen.
Misschien dat Melkeppe ook nog een kansje maakt.
Benieuwd wat kenners hier van zeggen.