Welke kakkerlak is dit? Bleke? Dwarsband? Anders..?
Hallo,
vorig jaar, precies rond deze tijd in het jaar, heb ik 4 kakkerlakken waargenomen in mijn huis (ik woon binnen de bebouwde kom). Verdelger erbij gehaald en hij kon niet zeggen om welke kakkerlak het ging. Vallen geplaatst, maar geen enkele gevangen.
Nu heb ik in 2 dagen tijd weer dezelfde kakkerlakken waargenomen.
Wie weet welke kakkerlak het is?
Aan de ene kant lijkt het een bleke kakkerlak, maar ik mis de stippen op de kop. Aan de andere kant lijkt het op de dwarsbandkakkerlak (als ik vergelijkmet plaatjes op internet).. maar ik zie geen dwarsband.
Ik ben lichtelijk in paniek dat deze beestjes in mijn huis zitten. Wie kan mij helpen?!
Ohja, leggen deze kakkerlakken ook honderden eitjes tegelijk? Ik word gek van het idee dat ik volgend jaar een huis vol kakkerlakken heb.
Alvast bedankt!
vorig jaar, precies rond deze tijd in het jaar, heb ik 4 kakkerlakken waargenomen in mijn huis (ik woon binnen de bebouwde kom). Verdelger erbij gehaald en hij kon niet zeggen om welke kakkerlak het ging. Vallen geplaatst, maar geen enkele gevangen.
Nu heb ik in 2 dagen tijd weer dezelfde kakkerlakken waargenomen.
Wie weet welke kakkerlak het is?
Aan de ene kant lijkt het een bleke kakkerlak, maar ik mis de stippen op de kop. Aan de andere kant lijkt het op de dwarsbandkakkerlak (als ik vergelijkmet plaatjes op internet).. maar ik zie geen dwarsband.
Ik ben lichtelijk in paniek dat deze beestjes in mijn huis zitten. Wie kan mij helpen?!
Ohja, leggen deze kakkerlakken ook honderden eitjes tegelijk? Ik word gek van het idee dat ik volgend jaar een huis vol kakkerlakken heb.
Alvast bedankt!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Paniek is - als het genoemde soort betreft- volstrekt overbodig.
Gewoon naar buiten dirigeren en klaar.
Deze week ook hier in huis aangetroffen. En natuurlijk paniek in het complex. Want meerdere huizen in het complex. tot 2 hoog.
In de avond alleen zichtbaar en inderdaad voornamelijk in de buurt van het balkon waar de deur openstaat. Maar ook in de gezamenlijke ruimtes kom je hem tegen.
Ittervoort Limburg.
Beste Nova News,
Overlast? Kunt u dat uitleggen?
Als u in de tuin bent, ziet u dan wel eens een vlinder, een bij, een wesp, een vlieg, een langpootmug, een spin, een pissebed, een kever, een libel, een gaasvlieg of willekeurig ander insect? Verdwalen die wel eens naar binnen in huis? Of erger nog, naar binnen in de auto?
Als ik hier in Drenthe 's ochtends in m'n auto stap zit er eigenlijk altijd wel een vlieg, mug, spin, motje, (sluip)wespje of wat anders in de auto. Als het beestje me teveel voor de neus of op de binnenkant van de voorruit zit, gaat het raam open en het beestje naar buiten. Of nou jja - ik geef het toe - als het beest na een paar pogingen met open raam niet naar buiten wil en me toch teveel afleidt bij het rijden, dan wordt er ook wel eens een beestje platgeslagen, maar liever niet eigenlijk.
Maar om dat nou overlast te noemen ...
Dank voor de informatie. Ik heb sinds een jaar overlast van deze beestjes in de tuin. Ze komen soms ook binnen en laats zelfs in de auto. Wat is de beste manier om er vanaf te komen?
Groet,
Hallo Fiem,
dank voor de info over de locatie!
Groetsjens, Arp
Hartelijk dank voor uw uitgebreide uitleg. Ik ben hierdoor gerustgesteld!
Het gaat om de wijk Passewaaij in Tiel.
Hallo Fiem,
de foto toont een vrouwtje Dwarsbandkakkerlak (Planuncus tingitanus s.l.). Grote kans dat de vorige in je huis dat ook waren dan.
Je zult dus een populatie in de tuin hebben. De beide "nieuwkomers" in Nederland (Dwarsband- en Barnsteenkakkerlak) zijn zuidelijke soorten die zich vooralsnog alleen in de warmte van onze tuinen en parken (dichtbij warme gebouwen) kunnen handhaven.
Aangezien ze dus in de tuin, tegen de warme gevel aan of er dichtbij zullen leven is ook de kans groot dat ze binnen komen. Net als veel andere insecten worden ze door warmte en licht aangetrokken en kruipen door openstaande ramen, deuren of kleine kiertjes naar binnen (vergelijkbaar met een langpootmug, hoornaar, meikever of wat anders die binnen 'verdwaald' is).
Eenmaal binnen is het vaak lastig voor zo'n beestje om de weg naar buiten weer te vinden. Ze kunnen dan, afhankelijk van de situatie (voedsel/vocht) best een paar dagen of misschien weken overleven, maar op den duur vrijwel zeker uitdrogen. Er zijn geen gevallen bekend van voortplanting binnenshuis.
Dit zijn dus geen "plaagdiersoorten", maar van nature buiten levende soorten, net als onze al veel langer inheemse Ectobiinae (Bos-, Heide-, Bleke en Noordse kakkerlak). In voorkomende gevallen gewoon oppakken en buiten zetten dus. Nou ja, 'gewoon' - ze zijn (indien nog fit) wel tyfussnel, dus het is wel een kleine uitdaging ;o)
Anders dan dat (buitenzetten) hoeven ze niet bestreden te worden, al wil een ongediertebestrijder, die het beest niet eens herkent, natuurlijk graag geld aan je verdienen door je huis te vergiftigen.
Deze soorten leggen eipakketjes (oötheek - kleine bruine 'tonnetjes') waar enkele tientallen eitjes in zitten verpakt. Hier een vrouwtje die zo'n oötheek nog meesleept (kan een paar dagen zo rondlopen) en hier een collage van een 'gelegde' oötheek.
Een vrouwtje kan in haar leven een zeer beperkt aantal oötheken produceren, dus eerder in de orde van grootte van 'vele tientallen' nakomelingen dan 'vele honderden'. Voor zover we de fenologie voor Nederland in kaart hebben, lijkt het erop dat deze oötheken overwinteren en het volgende jaar dan uitkomen voor een nieuwe generatie. Net als bij vrijwel alle andere insecten zal het gros van die nakomelingen nooit volwassen worden.
Mocht een vrouwtje (legnood?) onverhoopt en onopvallend een oötheek ergens in huis achterlaten, dan is de kans groot dat die nooit uitkomt (maar eerder uitdroogt) en als er wel ooit nimfjes uitkomen, dan overleven die binnenshuis hooguit een dag of wat. De eerste vervelling zullen ze niet halen.
Kortom: Geen paniek.
Mag ik misschien nog weten in welke woonplaats/wijk dit is?
Met vriendelijke groet,
Arp