Hi!
Sinds 1,5 week heb ik twee van deze kakkerlakken in huis gezien. Buiten in de tuin ook een paar. Ze rennen niet weg voor licht en zijn makkelijk te vangen. Ik woon dicht bij het Naardermeer. Moet ik mij zorgen maken om een plaag of gaat het om een bleke of dwarsbandkakkerlak?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Onder de mat bij de voor en achterdeur (had de kokosmat onlangs vervangen door droogloopmat met rubberen achterkant ) zitten ze gezellig verscholen met dit warme vochtige weer en wandelen af en toe naar binnen. Matten weg gedaan… want het werd echt een plaag. Ik denk ook dat deze invasie ook iets te maken heeft met het warme en vochtige, bijna tropische weer van de laatste maanden. Ik denk dat veel mensen ze nog niet ontdekt hebben. Ik was als de dood dat we iets van vakantie hadden meegenomen want ze rennen hetzelfde. En hup weer ergens tussen en weg. Ben er toch niet blij mee. Wij wonen in ZuidLimburg.
Wat je zelf al aangeeft: een plaagdierbestrijder heeft compleet andere belangen. Kwalijk dat deze persoon weinig/geen weinig kennis heeft van de diverse soorten kakkerlakken . Als je pretendeert iets van beestjes te weten - want dat lijkt me inherent aan dat beroep- en daarmee je geld verdient, zou je je toch op zijn minst wat in de soorten moeten verdiepen om te weten welke je niet of wel zou moeten bestrijden.
Er zijn 6 soorten ( Heide-,Bos- ,Noordse-,Bleke- , Dwarsband-, en Barnsteenkakkerlak) die buiten leven en totaal onschuldig zijn als je ze binnen vindt.
Je zou hem nog eens kunnen laten weten dat hij toch eigenlijk die kennis zou moeten hebben om tot een juist oordeel te komen.
Wat een info! Deze heeft inderdaad een witte band tussen de ogen (ik had hem gevangen dus net nog terug bekeken). En als ik goed heb opgelet is het een vrouwtje gezien de vleugels korter zijn.
Poe mijn hart zat echt in mijn keel gisterenavond. Blij dat het geen plaagdier is maar gewoon graag buiten plantjes wilt eten.
Wel vreemd dat de plaagdierenbestrijder aan de telefoon zei dat er geen kakkerlakken buiten leven in Nederland.. kwestie van graag geld aan mij willen verdienen?
Beiden ontzettend bedankt voor jullie expertise, ik kan weer slapen!
Hier de beschrijving van de Duitse kakkerlak: hij is geel tot licht oranjebruin, met op het halsschild twee donkere lengtestrepen. De vleugels reiken tot over de achterlijfspunt en zijn wat anders gevormd dan van de Ectobius-soorten.
Deze is nog het meest te verwarren met een wat zeldzamere verschijningsvorm van mannetjes Noordse kakkerlak, waarbij de ronde zwarte middenvlek op het halsschild ook gesplitst is door een gele lengtestreep
De volgende soorten hebben allemaal een min of meer effen ronde en strogele middenvlek op het halsschild die nauwelijks van de rest van het halsschild te onderscheiden is.
Hier een beschrijving van de Bleke kakkerlak. Vrij uniform gele kakkerlak met veel wat subtiele donkerdere stippels, in de volwassen dieren vooral op kop en halsschild goed te herkennen. De vleugels reiken bij man en vrouw tot voorbij de achterlijfspunt, De hele habitus is relatief breed.
Dwarsbandkakkerlak : Let op het witte dwarsbandje op het achterhoofd tussen de ogen. De vleugels van het vrouwtje zijn (net even) korter dan het achterlijf, bij het mannetje reiken ze ongeveer tot aan de achterlijfspunt. Mannetjes zijn smaller gebouwd dan de vrouwtjes. De nimfjes hebben allemaal een duidelijke witte dwarsband over het achterlijf (let op: nimfjes Heidekakkerlak ook).
Barnsteenkakkerlak (ook een nieuwkomer): Iets groter dan de Dwarsbandkakkerlak. Gemiddeld wat donkerder oranje-bruingeel (vooral de mannetjes). Lange vleugels (net als de Bleke). Stevig gebouwd. Vooral op habitus, kleur en minder voorkomen van donkere spikkels op kop en halsschild (maar wel iets) te onderscheiden van de Bleke.
Let op: Vrouwtjes Boskakkerlak en Noordse hebben ook kleurvormen zonder donker/zwart patroon op het halsschild, maar van beide zijn de vleugels duidelijk (nog) korter dan van de vrouwtjes Dwarsband. Bij de Boskakkerlak het kortst.
De Heidekakkerlak heeft een duidelijk donker "lijntjespatroon" op het halsschild.
er info over de
Hoi JB,
geen paniek - je foto toont een Dwarsbandkakkerlak. Zie andere recente topics voor uitleg ;o)
Groetsjens, Arp