welke nachtvlinder zag ik?
Vorige week zag ik in de ochtend een prachtig gekleurde vlinder, dacht ik, uit de heg rollen. Hij bleef een hele tijd rustig zitten
zodat ik hem kon natekenen.
Toen heb ik hem in de zon gezet. Na 5 minuten vloog hijopnieuw de heg in.
Hij was groter dan een flinke nachtuil, had een oranje streep bovenaan zn zwarte voorhoofd,
prachtige zwarte tekeningen op oranje vleugels en toen hij die uitspreidde kwam er een bloedrood vleugelkleed tevoorschijn, ik stond perplex. Gezocht op t internet maar niet gevonden.
Of is t toch een vlinder???
Het wonder voltrok zich in mn tuintje vlakbij de kust ergens in Noordholland.
Kon geen foto maken helaas.
zodat ik hem kon natekenen.
Toen heb ik hem in de zon gezet. Na 5 minuten vloog hijopnieuw de heg in.
Hij was groter dan een flinke nachtuil, had een oranje streep bovenaan zn zwarte voorhoofd,
prachtige zwarte tekeningen op oranje vleugels en toen hij die uitspreidde kwam er een bloedrood vleugelkleed tevoorschijn, ik stond perplex. Gezocht op t internet maar niet gevonden.
Of is t toch een vlinder???
Het wonder voltrok zich in mn tuintje vlakbij de kust ergens in Noordholland.
Kon geen foto maken helaas.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Hoop dat de foto van haar tekening nog komt!
Groet, Minke.
maar :''doet vermoeden dat het een vlinder is die de bovenvleugels kan spreiden '' wekt de indruk dat dat iets bijzonders zou zijn, terwijl het ''des vlinders'' is.
Vandaar mijn vraag.
Groet, Minke.
Wat bedoel je nou precies met die opmerking, Minke?
Want op grond van deze beschrijving wordt het erg lastig...... De grootte, de zwarte kop met oranje streep zou kunnen passen op de Grote beer. De beschrijving doet vermoeden dat het een vlinder is die de bovenvleugels kan spreiden waardoor de ondervleugels ook zichtbaar worden (zoals bijvoorbeeld de Spinneruilen). Ik zie veel foto's van de Grote beer met oranje ondervleugels, maar ook wel een aantal met een diep rode kleur. Maar haar beschrijving van de bovenvleugels (oranje met zwarte tekening) slaat dan nergens op! En als Maria de tijd had om het beest te tekenen (en dus goed en langer te bekijken) lijkt me zo'n grote vergissing in de beschrijving van deze bovenvleugels niet waarschijnlijk.
Dus ja, net als Jeanette denk ik dat alleen een foto van je tekening tot identificatie zou kunnen leiden.
Groet, Minke.
Via onderstaande link zou je kunnen proberen hem te vinden.
http://www.vlindernet.nl/foto_vlindersoorten.php