Vanochtend deze bijzondere paddestoel gespot aan de voet van een grote esdoorn. Is het een giftige paddestoel? Even gezocht op het internet, geen afbeelding gevonden, die er ook maar enigszins op lijkt.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Ik dacht eigenlijk aan een Spechtinktzwam / Coprinopsus picacea vanwege het duidelijke zwart en wit en het typische dikke witte velum. Van 1 foto kun je nooit uitgaan voor correcte determinatie van soort, je hebt dan veel meer info nodig. Paddenstoelen mag je best ruiken of bv likje proeven, maar zeker niet eten als je niet zeker weet welke soort het betreft. Gr. Ingrid
jeanette
Lijkt me verstandig om tav paddestoelen helemaal geen info te verstrekken of ze al niet eetbaar zijn.
Echte kenners kunnen ze hopelijk goed onderscheiden, maar daar moet je als leek -vanwege allerlei risico's- niet aan willen beginnen.
Hennepen
Geschubde inktzwam (Coprinus comatus).
Zeer fotogeniek, vooral als er 'inktdruppels' aan de hoed hangen.
Jonge exemplaren kunnen gegeten worden, mits ze meteen na het plukken worden verwerkt.
Er mag geen zwarte verkleuring zichtbaar zijn.
Wel opletten: de jonge kale inktzwam wordt soms per vergissing aangezien voor de geschubde, deze is giftig als tot twee dagen voor- en/of na het eten alcohol is gebruikt.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Je kunt wel denken dat het een Spechtinkzwam is, maar die is het niet....die ziet er echt heel anders uit.
Volgens mij ook een Geschubde inktzwam - Coprinus comatus .
Lijkt me verstandig om tav paddestoelen helemaal geen info te verstrekken of ze al niet eetbaar zijn.
Echte kenners kunnen ze hopelijk goed onderscheiden, maar daar moet je als leek -vanwege allerlei risico's- niet aan willen beginnen.
Geschubde inktzwam (Coprinus comatus).
Zeer fotogeniek, vooral als er 'inktdruppels' aan de hoed hangen.
Jonge exemplaren kunnen gegeten worden, mits ze meteen na het plukken worden verwerkt.
Er mag geen zwarte verkleuring zichtbaar zijn.
Wel opletten: de jonge kale inktzwam wordt soms per vergissing aangezien voor de geschubde, deze is giftig als tot twee dagen voor- en/of na het eten alcohol is gebruikt.