welke plant is dit?
deze plant groeit bij de molenkade in Oudorp, in de berm van het fietspad. Heel sierlijk. Ik dacht dat het misschien de Bosveldkers (Cardamine flexuosa) is. Maar kleine haartjes aan de stengel kan ik op de foto niet echt ontdekken. De vruchten/zaaddozen lijken ook anders, ze zien er meer uit als een soort peul.
Wat kan dit voor plant zijn?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
volgende keer als we er wandelen dan neem ik wat zaad mee. Hoop wel dat hij er dan nog staat. Jeanette, MichelleO en IVN-er, hartelijk dank voor het meedenken en zeer waarschijnlijk de oplossing! Er is in de buurt wel een volkstuin, dus het is best mogelijk dat daar zaadjes vandaan zijn komen aanwaaien en de plant er is gaan groeien. Want een echte 'wilde' plant die je vaker tegenkomt langs de wegbermen is het niet! Wij herkenden de plant tenminste niet!
Dit is volgens mij één van de Raphanus sativusondersoorten. Hiertoe behoren o.a. de radijs en rammenas maar ook de bladrammenas. De bloemkleur kan zelfs binnen rassen sterk variëren van volkomen wit tot gedeeltelijk lila en volkomen lila met of zonder gekleurde nervatuur. Ook de gele bloemkleur komt voor. De Radijs en rammenas zijn groentegewassen en dus vrijwel uitsluitend in tuinen te vinden. De bladrammenas is een landbouwgewas dat wordt gebruikt als groenbemester en ook om grondaaltjes te bestrijden.
daar had ik nou nooit aan gedacht. Ik hoopte dat de 'peulen' die ook zichtbaar zijn op de foto een hint zouden kunnen zijn. Heb me suf gezocht! Het was een mooie sierlijke plant daar voor de molen langs het fietspad. Het waaide hard en het was al een hele toer om de bloem mooi scherp op de foto te krijgen. Bladeren zag ik niet, alleen de lange sierlijke stengels.
Ook op de foto van de hele plant kan ik niet echt een blad ontdekken...
Misschien iets van een soort Radijs? Het is belangrijk om er altijd ook het blad bij op de foto te zetten, want dat is echt nodig om tot een goede naam te komen.