Op 1 maart zag ik deze rups over het terras kruipen (in de prov. Groningen). De lengte is 2,5 tot max. 3 cm. De temperatuur was rond het vriespunt. Welke soort zou dit kunnen zijn.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Ingrid en Jeanette bedankt voor de informatie. Gr. Dick
jeanette
Ha Dirk,
Nee, is volgens mij ook niet de rups van de Witte tijger...die overwintert als pop in de strooisellaag...en de rupsen daarvan worden in deze periode niet waargenomen maar later in het jaar.
Het zou weleens de rups van de Kleine beer-Phragmatobia fuliginosa kunnen zijn. Die overwinteren als rups en kunnen in het voorjaar vaak zonnend worden waargenomen....en een stenige ondergrond houdt die warmte dan lekker vast. Ze kunnen nogal wat in kleur verschillen, van licht tot donker.
Ingrid4nature
Op www.hellexvlinderseninsekten.nl zie je een afbeelding van rups van Witte tijger die sprekend op jouw 1ste foto lijkt en dus met rugstreep...
Veelvraatrups heeft ook rugstreep, maar die heeft echt roodbruine haren.
kramerd
Witte tijger komt wel in de buurt, alleen mis ik de rugstreep. Gr.Dick
Ingrid4nature
Lijkt mij een rups van de Witte tijger/ Spilosoma lubricipeda.
Eerst dacht ik aan rups van Grote beer of Veelvraat, maar die hebben beide ook roodbruine haren. Wel vroeg hoor en bij vorst!!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Ingrid en Jeanette bedankt voor de informatie. Gr. Dick
Ha Dirk,
Nee, is volgens mij ook niet de rups van de Witte tijger...die overwintert als pop in de strooisellaag...en de rupsen daarvan worden in deze periode niet waargenomen maar later in het jaar.
Het zou weleens de rups van de Kleine beer-Phragmatobia fuliginosa kunnen zijn. Die overwinteren als rups en kunnen in het voorjaar vaak zonnend worden waargenomen....en een stenige ondergrond houdt die warmte dan lekker vast. Ze kunnen nogal wat in kleur verschillen, van licht tot donker.
Veelvraatrups heeft ook rugstreep, maar die heeft echt roodbruine haren.
Witte tijger komt wel in de buurt, alleen mis ik de rugstreep. Gr.Dick
Eerst dacht ik aan rups van Grote beer of Veelvraat, maar die hebben beide ook roodbruine haren. Wel vroeg hoor en bij vorst!!
Een foto van de rups op de rug gezien.