Welke rups vreet mijn Sneeuwbal kaal en hoe kan ik dat voorkomen?
Jaarlijks wordt de Sneeuwbal Viburnum in mijn tuin 100% kaalgevreten door dit rupsje dat in grote getalen en heel selectief op deze struik te werk gaat. Als alle bladen weggevreten zijn weet de struik weer nieuwe bladen aan te maken, maar ook die gaan vervolgens voor de bijl. Hoe lang houdt mijn Viburnum deze strijd om leven en dood nog vol? Welke rups is dit en hoe kom ik hier vanaf?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Misschien kun je een nestkastje voor pimpelmees of koolmees in de buurt plaatsen. het is dan afwachten of er wat in komt. Maar als je een nestje erin krijgt, dan weten ze er raad mee. Onvoorstelbaar hoeveel rupsjes ze aankunnen.
Dat zal dan vermoedelijk een (gekweekte)? Viburnum-soort zijn die in de winter het blad verliest? Dat is vaak malser en dunner voor insecten om er van te eten...
oo, zie dat ze niet op de Viburnum tinus zitten maar op een andere Sneeuwbalsoort.
Dat is het werk van het Sneeuwbalhaantje (Pyrrhalta viburni), waarvan vooral de larven van de bladeren eten en op die manier ´schade´ aanbrengen. Je kunt ze op meerdere Viburnum soorten aantreffen, o.a. ook op Gelderse roos.
Zie ze hier ook volop en ik vind het wel weer leuk om dat hele proces te volgen en laat de natuur vooral zijn gang gaan. Waarom bestrijden? Viburnum tinus is een hele sterke plant die zich altijd wel weer herstelt.
Maar als je daar moeite mee hebt, kun je proberen ze er met een waterstraal vanaf te spuiten.