welke rups
Ik vond aan de onderkant onder diverse Tonderzwammen die op oude ruwe berken zaten spinsels met 10 tallen rupsen.
Ik kan ze met de rupsen zoeker van de Vlinderstichting niet vinden.
a) komt dit vaker voor, en zoeken ze juist dit soort zwammen ?
b) welke rups ?
Wie helpt me verder, alvast bedankt.
Groet, Piet
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Ik heb je hele verhaal opgeslagen Arp en de foto van de passende tekst voorzien.
Nu kan ik bij vragen tijdens excursies proberen hier antwoord op te geven, uiteraard wel onder voorbehoud.
Bedankt voor het vele werk waar ik je mee opgezadeld heb.
Groet
Piet
Hallo Piet,
zoals wel vaker in de entomologie is de actueel geldige taxonomie van deze wel eens aan veranderingen onderhevig (geweest).
De Keroplatidae zijn ooit als onderfamilie van de Mycetophilidae gezien, maar tegenwoordig is het dus een zelfstandige familie.
De Nederlandse naam "Paddenstoelmuggen" wordt tegenwoordig toegepast op de familie Mycetophilidae. De Keroplatidae hebben voor over ik weet (nog) geen eigen Nederlandse naam toegewezen gekregen. Kennelijk wordt er in het Nederlands niet vaak genoeg over gecommuniceerd ;o)
In het Engels worden beide families nog wel als "Fungus gnats" aangeduid, of alternatief de Keroplatidae ook wel als "Predatory fungus gnats", maar dat dekt de lading ook niet echt lekker - veel soorten leven (als larve) weliswaar inderdaad van andere kleine beestjes, maar sommige ook niet en ook de rovers hebben waarschijnlijk een gemengd dieet. Ze maken een spinsel onder de zwammen waarin sporen en kleine geleedpotigen worden opgevangen en die worden dan vervolgens "geoogst".
Samen met nog een paar andere families, o.a. de bekende Rouwmuggen (Sciaridae) zitten in de superfamilie Sciaroidea - ook zonder duidelijke Nederlandse naam.
Helaas kan ik je dus niet aan een passende Nederlandse naam helpen, maar als je toch "Paddenstoelmug" wilt gebruiken (in navolging van de historische indeling of het Engels), zet er dan in elk geval de familienaam Keroplatidae bij, zodat duidelijk is welke "Paddenstoelmuggen" je bedoelt.
Jeetje, ik dacht wat rupsen gevonden te hebben, maar dit is een wetenschap op zich.
Ik denk dat ik het maar op Paddenstoelmug larve hou.
Bedankt Jeanette en Arp
Op het forum van waarneming,nl heeft Ton van Haaren gereageerd en ziet er ook "zeer waarschijnlijk Keroplatidae" in. Als zelfs Ton er niet meer van durft te maken dan blijft het daarbij.
Vergelijkingsmateriaal voor larven van Keroplatidae kun je makkelijk vinden door te googelen op "Keroplatidae larva" of iets dergelijks.
Op waarneming zijn ook een stuk of wat foto's ingevoerd en zelfs gevalideerd, maar nauwkeuriger dan familie-niveau wordt het meestal niet. Bij deze van mij durfde Ton nog wel "vermoedelijk Cerotelion" voor te stellen (één soort in NL), maar ook dat onzeker dus. De als Cerotelion ingevoerde waarnemingen zijn allemaal op "niet te beoordelen" gezet.
Dit overigens alleen als voorbeeld. Indien jouw larve inderdaad een Keroplatidae is, lijkt het me géén Cerotelion.
Voor zover het überhaupt mogelijk is om zulke larven op naam te brengen, zullen ze onder de microscoop moeten.
Met vriendelijke groet,
Arp
Ik heb lang gezocht naar aanwijzingen op de door jou opgegeven suggesties, maar het lukt me niet.
Gepost op waarneming, ik hou je op de hoogte
Bedankt alvast
Groet, Piet
Hoogstwaarschijnlijk zijn het larven van iets mug-achtigs(Nematocera), misschien Mycetophilida(paddenstoelmuggen) of Keroplatidae. Die hebben dergelijke larven.