Welke snuitkever?
Deze snuitkever waargenomen op 22 mei in onze tuin in Dordrecht.
Ik zie geen ribbels, lengtestrepen of andere duidelijke herkenning. Is het mogelijk een jong exemplaar van een Distelgalsnuitkever?
Deze snuitkever waargenomen op 22 mei in onze tuin in Dordrecht.
Ik zie geen ribbels, lengtestrepen of andere duidelijke herkenning. Is het mogelijk een jong exemplaar van een Distelgalsnuitkever?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Hij was ca 10 mm groot Jeanette.
Arp, bedankt voor je toelichting en tip . Ik ben nooit te oud om te leren hoor...
Zie nu dat Arp al heeft gereageerd; tegelijk ermee bezig.
Hij lijkt mij net wat te bol voor een Larinus soort, Dirk. Heb je nog een foto waar de snuit helemaal op staat? Hoe groot was de kever en waarop?
Van snuitkevers zijn er héél erg veel.....wellicht dat Arp hem herkent.
Hoi Dirk,
Is dit echt de enige foto/kijkhoek? Je begrijpt dat dit niet de handigste is voor herkenning.
Het is geen Cleonini - halsschild en dekschilden sluiten daarvoor niet mooi genoeg aan. Ik denk dat je deze moet zoeken bij Phyllobius/Polydrusus - dat je geen "lengtestrepen" herkent zal deels aan wat onscherpte liggen, maar bij erg "verse" kevers kunnen de schubben ook nog wel zo dicht/wollig zijn dat ze minder duidelijk eruit springen inderdaad ("jonge" associeer ik meer met "kindjes" en dat zijn natuurlijk larven).
De kevers die er als "Polyphyllobi" uitzien, laat ik trouwens zelf meestal links liggen qua uitzoekerij, maar dan heb je misschien toch een zoekrichting ;o)
Groets,
Arp