Zo zwart heb ik ze nog niet eerder gezien, maar plooivoetstuifzwam lijkt mij toch het meest waarschijnlijk.
maretak
Deze foto is iets duidelijker.
Maar Joost , weet jij waarom ze zo donker zijn?
JoostBak
Ik denk ook dat het plooivoetstuifzwammen zijn.
maretak
Oh, sorry Jeanette, dat is inderdaad de loodgrijze bovist..
Bedankt voor het meedenken
Hopelijk kan er iemand nog iets aan toevoegen...
jeanette
Wat is de Latijnse naam van de Loodgrijze plooivoetzwam, Marjan? Die kan ik op wrn. en andere betrouwbare sites niet terug vinden. Wel de de Loodgrijze bovist- Bovista plumbea ....maar die zal het niet zijn.
Hopelijk reageren Tjerk, Dick , Joost nog...maar de site is momenteel niet voor iedereen goed bereikbaar helaas.
Er bestaat ook een loodgrijze plooivoetzwam.
Maar die lijkt me niet zo donker
Ze stonden langs een met puin verhard zandpad in de berm.
jeanette
Lijkt mij dat je wel goed zit met Plooivoetstuifzwam - Calvatia excipuliformis Marjan; die kunnen wel die donkere kleur hebben. Maar ik weet niet waardoor dat wordt veroorzaakt; is dat door de locatie, leeftijd, of eventuele droogte....?
Die op jouw foto zijn zo te zien al rijp om de sporen te verspreiden als ze dat al niet gedaan hebben.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Blijft raar dat ze zo donker zijn
Dank jullie wel voor de moeite.
Groetjes Marjan
Maar Joost , weet jij waarom ze zo donker zijn?
Ik denk ook dat het plooivoetstuifzwammen zijn.
Bedankt voor het meedenken
Hopelijk kan er iemand nog iets aan toevoegen...
Wat is de Latijnse naam van de Loodgrijze plooivoetzwam, Marjan? Die kan ik op wrn. en andere betrouwbare sites niet terug vinden. Wel de de Loodgrijze bovist- Bovista plumbea ....maar die zal het niet zijn.
Hopelijk reageren Tjerk, Dick , Joost nog...maar de site is momenteel niet voor iedereen goed bereikbaar helaas.
Eventueel kun je de vraag nog stellen op het paddenstoelenforum van wrn.
Maar die lijkt me niet zo donker
Ze stonden langs een met puin verhard zandpad in de berm.
Lijkt mij dat je wel goed zit met Plooivoetstuifzwam - Calvatia excipuliformis Marjan; die kunnen wel die donkere kleur hebben. Maar ik weet niet waardoor dat wordt veroorzaakt; is dat door de locatie, leeftijd, of eventuele droogte....?
Die op jouw foto zijn zo te zien al rijp om de sporen te verspreiden als ze dat al niet gedaan hebben.
Bedankt tot zover..
Ik wacht met je mee...