wespen bij vijver
sinds een paar dagen vliegen er - voor begrippen - veel (ca. 10) wespen bij ons vijvertje.
wat zegt het feit dat we nooit zo veel tegelijk zagen en zeker niet in april??
sinds een paar dagen vliegen er - voor begrippen - veel (ca. 10) wespen bij ons vijvertje.
wat zegt het feit dat we nooit zo veel tegelijk zagen en zeker niet in april??
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Ja, ik heb ze ook in flinke aantallen mijn tuinvijvertje op zeer zonnige dagen.
Ze komen en gaan altijd in exact dezelfde richting en ik kan erbij staan en heb totaal geen last, ze zijn zeer gefocust.
Zoals eerder gezegd... de wespen doen dit niet persé om zichzelf te koelen maar vooral om vocht in het nest te brengen.
hallo Jeanette, dank voor je leerzame reactie. Ik zal foto's maken zodra ik ze weer zie. Ze zitten nauwelijks dus een goede foto is lastig;-(
Vermoedelijk vanwege de warmte en droogte komen de wespen nu bij de vijver drinken. Dat kun je ze wel vaker zien doen. Bovendien hebben ze ook vocht nodig om de geschraapte houtvezels -nodig voor de nestbouw- te mengen tot een papierachtigmateriaal.
Jammer dat je geen foto van de wespen bij de vraag hebt geplaatst, Herma. Dan zouden we je misschien kunnen zien om welke soort het gaat.
Het zouden Franse veldwespen kunnen zijn, waarvan ik er toevallig gisteren een groepje van zo'n 25 ex. zag. Die zijn al snel herkenbaar aan de gele poten en antennes. Kunnen die het zijn geweest?
Maar er vliegen ook al weer wat andere soorten...;vanwege de hoge temperatuur is alles vroeger en anders.