Wespen doodmaken of niet
In één van mijn vogelhuisjes zit een wespennest met forse (4 a 5 cm) wespen. Ze hebben de opening met papier (wespen kauwen hout en maken er papier van) wat kleiner gemaakt. Dus ik denken wat ik ermee moet en gaan lezen over het leven van wespen. Lees o.a. dat één wespennest zorgt voor ca 4000 kilo dode insecten per jaar (ze eten insecten). Nu zijn er al steeds minder insecten dus vroeg ik me af: Moet ik dat nest nu verdelgen of niet?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
We zijn inmiddels een aantal maanden verder en het nest is nu ongetwijfeld uitgestorven. Ondanks dat er dus geen noodzaak meer is voor advies wel een inhoudelijke reactie.
Een wespennest kan kilo's aan insecten verorberen (dat doen de larven trouwens), maar duizenden kilo's is niet echt realistisch. Bedenk zelf maar hoe groot een stapel insecten zal zijn om aan duizend kilo te komen. Ga uit van 10 tot 20 kilo per wespennest, dat is al indrukwekkend genoeg ;-)
Wat een wespennest in of bij je huis betreft: zolang je er geen last van hebt, of er geen gevaar is (denk aan mensen die allergisch zijn voor wespengif), kan een nest prima blijven zitten. Als je twijfelt kan je altijd een wespenconsulent inschakelen via de Wespenstichting. Dat kost niks en zo behouden we die nuttige diertjes zoveel mogelijk.
Zo'n nest in een vogelkastje is vrij gemakkelijk te verplaatsen wanneer er sprake is van overlast of gevaar. Doe dit niet zelf, maar laat dit door een ervaren verplaatser uitvoeren. Ook daarvoor kan je bij de Wespenstichting terecht. De meeste ongediertebestrijders (ook wel plaagdierbeheersers) zullen aan de slag gaan met gif of het nest op een andere manier verdelgen. Dat is onnodig en slecht voor het milieu (in het geval van gif) en ons ecosysteem.
Erg goed dat je hierover informeerde, ik hoop dat het nest heeft kunnen blijven zitten afgelopen zomer.
Interessante vraag, Jeroen!
In de natuur is het inderdaad eten en gegeten worden, maar hoe je in dit geval het beste kunt handelen?
Jij neemt dit bij toeval waar, maar in heel veel gevallen regelt de natuur dat zelf.
Lijkt me goed om deze vraag eens even voor te leggen aan de wespenexperts op het wespenforum van waarneming.nl.
Wel eerst inloggen, en we vernemen hier graag wat daar wordt geadviseerd.
Voorlopig maar even niets doden svp.....