wespen op mais
Ik heb opvallend weinig wespen in de tuin. Maar als ik naar het mais loop, kom ik er altijd wel een paar tegen. Gisteren was er 1 van een dauwdruppel aan het drinken. De rest is op zoek naar iets in de vouwen. Wat zijn ze aan het zoeken? Het is suikermais, maar of er zitten nog geen kolven of deze zitten nog diep verborgen in het blad.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Ik woon aan de rand van de Oost-Veluwezoom, we zien nauwelijks een wesp, heel af en toe een hoornaar, er is geen last van muggen, vlinders schitteren door afwezigheid (behalve Boomblauwtje en witjes), vogelsoorten zijn er maar heel weinig en insecten in onze natuurvriendelijke tuin zijn er ook bijna niet behalve zweefvliegen, bijen en allerlei vliegen. Op het fruit dat ik neerleg komen alleen maar fruitvliegjes af en in de avond grote naaktslakken. Verder niets. Ik geef de planten dagelijks water om nectarproductie te bevorderen maar het helpt allemaal niet, het is een "lege zomer".
Groet, Tineke
Ook geen vlinders. De puimen liggen er echt voor noppes, zullen we maar even zo zeggen. Vlinders ( koolwitjes, atalanta en dagpauwoog) zoeken de bijna uitgebloeide Dropplanten nog op en de Salvia, maar Broccoli laten ze links liggen. Dat vind ik niet erg. Zweefvliegen zijn er heel veel. Doodskopvliegen ken ik niet. Klinkt niet zo gezellig. 2 weken geleden, was het nog een hels kabaal bij de waterbakken van de mussen en in het rulle zand. Ja, het is een hele andere zomer. Vrolijk door het licht van de zon en de hele dag buiten leven. Maar ook veel zorgen.
Dat klinkt allemaal heel goed wat je doet voor de beestjes, Ester!
Zie je ook geen vlinders op de pruimen? Hier zeker 4 gehakkelde aurelia's, paar atalanta's en enkele bonte zandoogjes op het neergelegde fruit.
Er wordt gesproken over een ''wespenplaag'' maar ik zie ook nauwelijks een (limonade) wesp hier; wel een paar hoornaars die regelmatig bij de vijvers komen drinken.
Huismussen en mezen gelukkig ook, die heel vaak komen drinken en baden in de schotels. En veel zweefvliegen, vooral opvallend veel doodskopvliegen, hommels, bijen, opvallend veel gamma-uiltjes ook...en bij de vijvers vooral nu div. soorten heidelibellen.
Die langdurige hitte heeft een enorm effect op al wat leeft..... en helaas vooral negatief.
Hallo Jeanette,
Dank je wel voor je reactie. Het zou nog steeds kunnen zijn, dat ze op zoek zijn naar vocht, maar vandaag was het laat in de middag. En liepen ze ook over de stengel. Het valt me op omdat ik tot nu toe, slechts 1 wesp op een Salvia heb zien zitten. En normaal gonst het onder de pruimenboom. Hommels en bijen heb ik volop.
Er staan 4 platte bakjes met water en even zoveel met pruimen. Maar zelfs de mussen zie je niet meer in het water. En de wespen niet op de pruimen. Helemaal geen insecten zelfs. Ook geen wespen in de vijver dit jaar, op zoek naar water.
Het zou kunnen dat er wat ochtenddauw tussen de bladeren van de mais blijft zitten. Er is - ook voor allerlei insecten - een grote behoefte om vocht tot zich te kunnen nemen. Bloemen leveren door de hitte nauwelijks of geen nectar op, dus moeten de wespen elders proberen aan vocht te komen.
Daarom: zet een plat bakje met water in de tuin, leg er (over rijp)fruit(schillen) neer en ze zullen je er dankbaar voor zijn. Dat geldt trouwens ook voor vogels, egels, etc.