Welk dier kan dit geweest zijn?
Het was een vrij groot wespennest (deze zomer continu minstens 20+ wespen voor het vlieggat)
Nu is het door een of ander dier leeggeroofd. De ingang van het nest is ongeveer 8-10cm in doorsnede. Dit is duidelijk iets meer dan het voorheen was.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
@Jeanette,
Bedankt voor de terugkoppeling.
Die opties had ik ook al doorlopen, maar aangezien er weinig tot niets aan sporen te zien is (geen graafsporen, pootafdrukken) had ik dassen, vossen en marters al uitgesloten. Evenals de wespendief die, zoals je al aangeeft, allang vertrokken is (heb er overigens daar nog nooit eentje gespot).
Voorlopig ga ik voor de specht(en) want die zitten er volop.
Dank voor meer info Guus; dat is altijd belangrijk.
Een nest in de grond kan ook door bijv. woelratten worden gekraakt. Maar ook dassen en vossen schijnen dat te doen.
Wespendieven kunnen die nesten ook uitgraven, maar die overwinteren in Afrika en inmiddels vertrokken. Vandaar dat ik vroeg of het recent was gebeurd.
@Jeanette,
Nest is in de bodem, buitengebied in Duitsland (Omgeving Kempen).
Marter had ik al aan gedacht, maar eigenlijk uitgesloten omdat er geen sporen te vinden waren.
Specht had ik niet aan gedacht en zou best kunnen. Die zitten daar het hele jaar rond. Voornamelijk bonte spechten.
@Guus, is dat recent gebeurd, en op welke hoogte zat dat nest , in een boom of struik? Als het in de tuin is, ligt die dan in dorp/stad of ergens in het buitengebied?
Het kan een vogel ( specht?) maar ook een marter, of ander knaagdier zijn geweest.