Brandplekribbelzwam lijkt mij onwaarschijnlijk: heeft veel wittere plaatjes , is erg zeldzaam en heeft ook niet dergelijk schubjes op de hoed.
JoostBak
Nee, zeker geen kopergroenzwam. Die heeft geen sterk aflopende plaatjes. De onderkant hoort eerder bij bijvoorbeeld krulzoom, maar de structuur van de hoed past er niet bij. De elzenkrulzoom (groet in vochtige gebieden) heeft wel schubjes maar die zijn donkerder. Hoe dan ook: het is een atypische vorm van een zwam.
Alhier zag ik gisteren een zwam (na zoeken op google-afbeeldingen; zwam - schub - groen) met de intrigerende naam Brandplekribbelzwam -Faerberia carbonarium.
bijna te mooi :-)
ziet er ook iets dunner uit op overige foto's
groet
tjerknawijn
Er bestaan een paar soorten kopergroenzwam. Maar die straalsgewijze schubjes passen daar niet bij.
Vriendelijke groet,
Tjerk
janjoost
- heeft plaatjes aan de onderkant, schubben staan "straalsgewijs" (als spaken in wiel) op de hoed. Centrum hoed "ligt verdiept" ..
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Gewone krulzoom (Paxillus involutus)
lijkt 't.
EN: witte niet aflopende plaatjes!
deze 2 missen overigens ook dat schubben-patroon
Dank Joost,
Russula, de ruwe en de ruwe/groene - (Russula virescens).
hebben wel de kleur en de ingevallen hoed.. maar zijn platter (??!!)
http://www.dieren-en-planten.nl/zwammen/
Vriendelijke groet.
Brandplekribbelzwam lijkt mij onwaarschijnlijk: heeft veel wittere plaatjes , is erg zeldzaam en heeft ook niet dergelijk schubjes op de hoed.
Nee, zeker geen kopergroenzwam. Die heeft geen sterk aflopende plaatjes. De onderkant hoort eerder bij bijvoorbeeld krulzoom, maar de structuur van de hoed past er niet bij. De elzenkrulzoom (groet in vochtige gebieden) heeft wel schubjes maar die zijn donkerder. Hoe dan ook: het is een atypische vorm van een zwam.
Dank Tjerk,
https://www.eis-nederland.nl/DesktopModules/Bring2mind/DMX/Download.aspx?command=core_download&entryid=302&language=nl-NL&PortalId=4&TabId=563
Alhier zag ik gisteren een zwam (na zoeken op google-afbeeldingen; zwam - schub - groen) met de intrigerende naam Brandplekribbelzwam -Faerberia carbonarium.
bijna te mooi :-)
ziet er ook iets dunner uit op overige foto's
Er bestaan een paar soorten kopergroenzwam. Maar die straalsgewijze schubjes passen daar niet bij.
Vriendelijke groet,
Tjerk