Wiens nest is dit?
Nu de bomen steeds kaler worden is ook steeds beter zichtbaar wat er zich in bevindt. Over het algemeen zie ik vogelnesten maar in de kroon van deze boom, ik vermoed robinia pseudoacacia zoals er zo veel staan in deze buurt, zag ik een vaste, ronde massa. Vreemd…
Vanmiddag ben ik terug gegaan, nu mèt kijker en wat ik ergens al vermoedde: een insectennest. Maar of het van een wespensoort is of een hoornaar, en welke dan, ik heb geen idee!
Willen jullie met me mee-kijken?
Een heel beste foto is het niet want met mijn mobiel door het oculair genomen en dat was een heel gepruts.
Vanmiddag ben ik terug gegaan, nu mèt kijker en wat ik ergens al vermoedde: een insectennest. Maar of het van een wespensoort is of een hoornaar, en welke dan, ik heb geen idee!
Willen jullie met me mee-kijken?
Een heel beste foto is het niet want met mijn mobiel door het oculair genomen en dat was een heel gepruts.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Honing volledig innemen voor verkoop en de bijen de winter door laten bikkelen op suikerwater. Terwijl de, commerciële, imkers geld willen verdienen en wij kopers die hun honing als lekkernij gebruiken. Sinds ik daarvan weet let ik beter op waar ik honing koop. Als ik dat nog doe.
Veel belangrijker is het om de wilde bijen te behouden! Met de juiste planten en bloemen die biologisch zijn geteeld. Nestplekken te behouden en waar kan te maken (denk aan een bergje zand in je tuin, rommelhoekjes) en ze niet te verstoren.
Laat bloemen buiten staan en geniet daar er van. Ze hoeven niet in een vaas in een huis, onbereikbaar voor insecten, te verpieteren. En áls je dan een keer toch bloemen koopt, doe dat dan biologisch!
Maar dit was totaal niet de reden waarom ik deze vraag hier op het forum heb geplaatst.
Ik heb bericht terug van Bureau Stadsnatuur: onomstotelijk Aziatische hoornaar nest. Vanwege het formaat en de lokatie.
Door de website waar Jeanette me op wees werd dat vermoeden ook al meer bevestigd en daar las ik onder meer dat ieder najaar-winter een volk sociale wespen en Europese/Aziatische hoornaars uitsterft. Het nest kan dus geen kwaad, het volk is op sterven na dood nu.
De plaats waar het zich bevindt is erg druk; pal achter een grote supermarkt, drukbevolkte buurt met diverse scholen maar ook een park en stadsbos. Ondanks dat ik er meerdere keren per week langs kom heb ik er dit jaar geen enkele hoornaar gezien. Wel zag ik deze zomer in een van de voortuinen een stadsreus. Prachtig beestje! Helaas geen foto van kunnen maken.
Het mysterie van de bal in de boom is dus opgelost!
Dank voor het meekijken Jeanette en dank voor die website, ik heb het nodige bijgeleerd over wespen (iets wat velen zouden mogen doen imo).
Ja, bestrijden..alles is business...en wat wordt er nog meer aan insecten vernietigd?
Onderzoek heeft het negatieve effect van de honingbij op inheemse bijen, zweefvliegen en hommels duidelijker gemaakt. Het bijen houden is ook een vorm van intensieve veehouderij.
Zie hier, hier, en hier. Dit , dit en dit is ook interessant.
Eerder dit jaar zag ik hier bij toeval een A. hoornaar; heb de foto daarvan op waarneming.nl gezet en de volgende dag stond er al een imker op de stoep met het verzoek om een val te mogen plaatsen. Niet dus, want wat vernietig je nog meer aan insectenleven? Bovendien is het niet tegen te houden.
De A. hoornaars worden gezien als concurrenten van de honingbijenhouder en die moet dus bestreden worden. Terwijl zij zelf met hun bijenhouder-industrie met de Wilde bijen concurreren.
De imkers zijn heel goed georganiseerd; begreep dat iemand alle waarnemingen controleert en er vervolgens iemand op wordt afgestuurd. Ze weten heel veel publiciteit te organiseren.
De media zou er goed aan doen om daarnaast ook het tegengeluid te laten horen.
Dat moest me even van het hart.
dit is het nest van een hoornaar, die zijn ze momenteel aan het bestrijden.
dit is het nest van een hoornaar, die zijn ze momenteel aan het bestrijden.
Daar denk ik ook al aan…ik heb het ook naar Bureau Stadsnatuur gemaild.
Dankjewel!
Misschien het nest van een Aziatische hoornaar?
Je zou het hier even kunnen navragen.