Zandbijtjes?
Sinds een jaar of vier hebben we in onze onverwarmde fietsschuur met plat dak in een uitsparing vlak onder het dak iedere zomer een familie metselbijtjes. Hun aanwezigheid is dan te herkennen aan de streepjes houtpulp die ze op de ruit van de deur achterlaten. Het zijn vriendelijke, kleine bijtjes, die meestal aan het eind van het voorjaar verschijnen.
Deze week zagen we dat er op meerdere plaatsen op de vloer (zand afgedekt met stoeptegels hoopjes zand tussen de tegels lagen, en naast onze ladenkast lag een enorme hoop zand. Ik zag enkele gaatjes, maar ik zag geen dieren of resten ergens van, wel kleine groefjes in het zand. Ra ra … wat kan dit zijn? Muizen? Nee, geen muizenpies of poepjes, en toen begon ik me af te vragen of dit zou kunnen komen door de bijen die mogelijk in het zand hebben overwinterd. Ik vraag me ook af of de kast niet gaat verzakken.
Wie heeft een idee welk dier dit heeft gedaan?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Het mierenseizoen begint zodra het warmer wordt in Nederland. Dat is meestal eind maart of begin april. Mieren komen dan massaal uit hun schuilplaats en gaan op zoek naar eten.
Maar zandbijtjes zou ook kunnen....leuk om te proberen achter de veroorzakers te komen. En wie weet wat zich onder de tegels bevindt...maar voorzichtig aan!
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik kan me bij beide suggesties echter niets voorstellen. Voor mieren is het te vroeg (en zulke grote hopen maken die niet, en de sporen zijn daarvoor te groot). Ratten zijn hier nog nooit aangetroffen, ook in de omgeving niet. Een rat past ook niet in de kleine gaatjes die ik zie, die zijn ongeveer anderhalve centimeter.
Ik ga het zand verwijderen en hoop dat ik een keer een interessante beweging of nieuwe sporen zie. Blijft boeiend. Uiteindelijk kan ook het opnieuw leggen van de tegels meer inzicht geven, maar gezien mijn stijve rug zie ik daar voorlopig van af.
Hier nog een foto bij de zijwand genomen.
Je zou ook nog aan Mieren kunnen denken.
Wegvegen en kijken wat er daarna gebeurt.
Jarenlang zag ik in het voorjaar, wanneer ik weer op mijn volkstuin kwam, hopen zand liggen op het tegelvloertje in het schuurtje daar. Ze bleken afkomstig van ratten die onder de tegels hun holen groeven. Als ik je foto zie, vrees ik dat het ratten zijn die hier bezig waren.
Gr. Tineke