zevenblad-eter
Wie heeft er in één nacht in september al mijn zevenbladbaderen opgegeten? Alleen de steeltjes zijn blijven staan. Nog nooit zoiets gezien!
Wie heeft er in één nacht in september al mijn zevenbladbaderen opgegeten? Alleen de steeltjes zijn blijven staan. Nog nooit zoiets gezien!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Het zevenblad staat al 90 jaar in een stadstuin in Leiden. Weliswaar aan de straatkant (dus geen afgesloten tuin), maar het is duidelijk door een dier opgegeten, vermoedelijk een slak. De gele crocussen en violen worden in het voorjaar door mussen opgegeten. De viooltjes zijn ook in trek bij de overbuurkat.
Jammer dat er niets over de locatie bij vermeld staat........Ik weet wel dat de bladeren van Zevenblad goed door mensen ( als spinazie of sla) gegeten kunnen worden en zelfs tegen allerlei kwalen zou helpen. Ooit sprak ik eens iemand die het verzamelde omdat ze last had van jicht, maar het zou ook helpen tegen rheuma en verkoudheid. De plant bevat vitamine C, kalium, calcium, caroteen, magnesium en kiezelzuur.
Als het een afgesloten achtertuin is kan ik me niet voorstellen dat iemand het daar weg heeft geplukt of geknipt. Vandaar de vraag over de locatie.
Welke dieren de bladeren zouden eten weet ik zo niet.