De gele trilzwam tast een boom niet aan, maar parasiteert op het mycelium van schorszwammen. Deze laatste groep leeft in dood hout, vandaar dat de gele trilzwam op dode takken en takjes van (loof) hout te vinden is. Het is een typische winter paddenstoel. De andere foto die ik de reacties tegenkwam is inderdaad geen gele trilzwam maar wellicht de oranje druppelzwam.
phanemaa
De zwammetjes die Anna Werners laat zien is geen trilzwam, denk ik , maar een gele vorm van de oranje druppelzwam.
@Anna: Het is mooi als je ze op hun plek laat liggen zodat anderen er ook van kunnen genieten. Dit is een zeer algemeen voorkomende zwam, en dat maakt wel iets uit. Het lijkt mij dat je je daarover niet echt schuldig hoeft te voelen.
Als het kwetsbare , zeldzame ,en/of eetbare soorten betreft is het een ander verhaal.
HannyR
Ik noemde het altijd de oranje (of gele) slijmzwam, maar misschien is slijm- of tril- wel hetzelfde? Elk jaar zie ik het wel een keer, opvallend en prachtig!
annawerners
Ik zie de trilzwam redelijk vaak. Toen ik kort geleden een takje met daarop twee trilzwammetjes meenam naar huis, vroeg ik mij af of dit eigenlijk officieel is toegestaan?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
De zwammetjes die Anna Werners laat zien is geen trilzwam, denk ik , maar een gele vorm van de oranje druppelzwam.
Piet Hanemaaijer
@Hanny: De officiele naam is Gele trilzwam.
Soms sluipt een 'verkeerde' naam in je gebruik, maar deze Gele trilzwam behoort zelfs niet tot de groep van slijmzwammen, maar tot de groep van Basidiomyceten, tremelloid (trilzwammen en verwanten).
@Anna: Het is mooi als je ze op hun plek laat liggen zodat anderen er ook van kunnen genieten. Dit is een zeer algemeen voorkomende zwam, en dat maakt wel iets uit. Het lijkt mij dat je je daarover niet echt schuldig hoeft te voelen.
Als het kwetsbare , zeldzame ,en/of eetbare soorten betreft is het een ander verhaal.
Ik noemde het altijd de oranje (of gele) slijmzwam, maar misschien is slijm- of tril- wel hetzelfde? Elk jaar zie ik het wel een keer, opvallend en prachtig!
Dat zal de zeer algemeen voorkomende Gele trilzwam (Tremellamesenterica) zijn, Geert.
Die kun je op ( afgevallen, dode) takken van loofbomen vinden. Met de boom gebeurt niets.......voor zover mij bekend.