Zwermende lieveheersbeestjes op het strand
Tijdens de tropische dagen zijn de stranden niet alleen overspoeld door badgasten, maar ook massaal bezocht door het zevenstippelige lieveheersbeestje. Ook wij kwamen dit natuurfenomeen tegen tijdens de opnames. Lieveheersbeestjes schijnen te gaan zwermen bij voedseltekort en de aflandige wind kan ze richting strand hebben gestuurd.
Zou dat voedseltekort komen door een gebrek aan luizen? Merken jullie dat ook in de tuin? Of zou het door is anders komen.
Vriendelijke groet, Redactie Vroege Vogels
Foto is van Anke Maas.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (13)
Ik heb juist heel veel zwarte luizen op de hibiscus, maar in de verste verten geen lieveheersbeestje te bekennen. Ik woon in Leeuwarden.
In mijn siertuin niets anders dan anders geconstateerd. In onze moestuin (elders) hebben ze flink geholpen mijn tuinbonen van luis te ontdoen. Dat was een hoorn des overvloeds en diverse soorten ‘kapoentjes’ gezien. ????????
Met een groet,
Piet van der loo
De statie 1
5251dk Vlijmen
Volgens mij niet alleen een strandverschijnsel, vorig jaar op de heide op Planken Wambuis bij Ede bijna 5 minuten door een zwerm veelkleurige Aziatische lieveheersbeestjes gefietst voor we ze niet meer zagen en voelden. Gr. Dick