Deze forse paddenstoelen hebben een erg vochtige hoed en er hangen druppels aan. Het heeft niet geregend, dus moet het vocht een andere oorzaak hebben. Wie weet welke paddenstoelen dit zijn en wat de reden/oorzaak is dat ze vochtig zijn?
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Tjerknawijn, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Gr. Dick
tjerknawijn
Een goudvliesbundelzwam. Daar bestaan meerdere soorten van die alleen na microscopisch onderzoek te benoemen zijn.
De druppels worden veroorzaakt door guttatie: een zwam kan bij bepaalde weersomstandigheden overbodig vocht naar buiten persen in de vorm van druppels.
kramerd
Het is toch moeilijker dan gedacht. Een nieuwe foto, van de onderkant, geeft wat meer licht en zicht op de hoed. Het vocht lijkt een soort slijmlaag te zijn. Misschien kan iemand hier iets mee.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Tjerknawijn, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Gr. Dick
Een goudvliesbundelzwam. Daar bestaan meerdere soorten van die alleen na microscopisch onderzoek te benoemen zijn.
De druppels worden veroorzaakt door guttatie: een zwam kan bij bepaalde weersomstandigheden overbodig vocht naar buiten persen in de vorm van druppels.
Het is toch moeilijker dan gedacht. Een nieuwe foto, van de onderkant, geeft wat meer licht en zicht op de hoed. Het vocht lijkt een soort slijmlaag te zijn. Misschien kan iemand hier iets mee.
Foto van de onderkant.