Geleedpotigen

Welke juffer is dit?

Kan iemand mij helpen met de determinatie van deze juffer? Kenmerkend is zijn blauwe ogen, metaalgroene bovenrug en achterlijf met op de staart blauwaccenten.Ik kom niet veel verder dan een dwergjuffer, maar die zijn erg zeldzaam dus ik twijfel. Hij was niet heel groot.Foto is in de weerribben gemaa...

onbekend insect

Vanmiddag aangetroffen op braamblad langs snipperpad waar ook veel brandnetel staat (en populier o.a.) Opvallend vind ik, dat het insect hoog op de poten staat, een gedrongen achterlijf heeft en een zwarte vlek aan de vleugelrand; ik heb op waarneming.nl gekeken bij de snipvliegen, maar daar kwam ik...

Welke soort pijlstaart is dit?

Afgelopen woensdag rond een uur of 9 's avonds kwam ik in de gemeente Cuijk, Noord-Brabant een rups tegen op het fietspad. Het diertje was ruim 6 centimeter lang en het lijkt mij een soort pijlstaartvlinder. Kan iemand mij vertellen welke soort dit is?

zingende cicaden

Hallo,de laatste weken hoor ik de hele avond 'cicadengezang' in mijn Robinia boompje (dat geluid wat je op franse campings, of in amerikaanse bossen hoort). Vandaag vond ik een dood insect onder deze boom. Vlgs mij is het een cicade, het is ongeveer 4-5 cm lang. Ik meende dat deze grotere zingende c...

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.