Geleedpotigen

insect onbekend

Voorlopig de laatste.Ook bij bezoekerscentrum Dwingelderveld. Ik weet niet waar ik moet zoeken. Opvallende zuigsnuit (heet dat zo).En mijn dank voor alle geduld om mijn geringe kennis aan te vullen, Jeanette!

grote bladsnijder ?

Vorige week woensdag vlakbij bezoekerscentrum Dwingelderveld gevonden op akkerdistel.Met zoekkaart "wilde bijen in tuinen" kom ik uit op grote bladsnijder. Maar nogal onzeker.

Langpootmug, Nephrotoma quadrifaria?

In dezelfde contreien als de voorgaande slankpootvlieg: Ruigenhoek Utrecht, weide/poldervegetatie aan bosrand op 10-6.Helaas kan ik de volle sleutel;s niet vinden, ze zijn niet openbaar geloof ik. Toch dacht ik aan nephrotoma quadrifaria. Zou dat kunnen?

Wespennest

Wij hebben elk jaar wespen die onder onze overkapping/onder het dak of waar dan ook een of meerdere nesten maken. Weet iemand of dit kwaad kan? Wij kunnen de nesten niet zien dus verwijderen is niet mogelijk. Wel vinden we het lastig en niet zo'n fijn idee ivm onze huisdieren. Richten wespen schade ...

rozenkever

Volgens mij zijn dit rozenkevers [Phyllopertha horticola].Heb op waarneming gekeken: geen enkele van de tientallen door mij bekeken waarnemingen is goed gekeurd. Zou daar een bepaalde reden voor zijn?

Welke wesp is dit

Een wesp op een fraai wespennest aan een raamkozijn. Ik heb helaas geen duidelijke foto kunnen maken van de kop, maar waarschijnlijk is er wel een wespenkenner die het beestje aan de kenmerken van het achterlijf kan herkennen en er de juiste naam aan kan geven. Bij voorbaat dank voor een reactie....

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.