Geleedpotigen

boktor ?

Vanmiddag gevonden op gele lis langs waterkant. Mijn eerste gedachte is een boktor, maar ik kom er niet verder mee. Mogelijk toch een soldaatje? Ik vind soldaatjes en boktorren soms verwarrend op elkaar lijken. Maar dat is waarschijnlijk een beginnersprobleem.

kleine wespenboktor ?

Vanmiddag aan getroffen op brandnetel langs snipperpad en sloot. Ik kom uit bij kleine wespenboktor, maar Zeegers/Heijerman (blz. 93) zeggen daarvan: Herkenning: Moeilijk herkenbaar". Ik denk, dat ik het goed heb, maar je weet nooit ...

Is dit een paartje Blinde bij?

Ik kom er niet helemaal uit of dit een Blinde bij of misschien een Kegelbijvlieg is.ik vond ze in de tuin nogal onder in een plant. Mijn aandacht werd getrokken door het geluid. Het mannetje bewoog heftig met de vleugels...waardoor het een zoemend geluid gaf...

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.