Geleedpotigen

hageheld ?

Gevonden op een zandpad door heideachtig gebied op het Dwingerderveld op 8 juni. Volgens mij is het de rups van een hageheld, maar ter zake kundig ben ik niet.

Welke insecten?

Vorige week in Drenthe diverse insecten en rupsen gezien. De meeste rupsen kon ik mbv zoeken op internet wel benoemen, maar met die kevers (?) heb ik erg veel moeite. Gevonden in afwisselend gebied omgeving Koekange. Loof- en naaldbomen en hei.

larve ?

Aangetroffen in een heidegebied met struikhei, dophei en pijpenstrootje (Dwingelderveld). Ik heb geen idee van de naam. Waargenomen op 15 juni.

Welke uil

Zelfde plaats als de vorige (Raamdal), zelfde tijd, dacht aan een soort rietuil maar de rugtekening kan ik niet herleiden tot.... Gr. Jan

Welke uil ?

Raamdal, gelegen aan het riviertje de Raam, bos, heide en velden, kan deze niet terug gevonden krijgen op vlindernet. Deze maand genomen. Gr. Jan

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.