Geleedpotigen

Welke vlinder zag ik?

Op di 6/9 j.l. een grote vlinder in de tuin, op de verbena bonariensis: zwarte en gele strepen, horizontaal, nooit eerder gezien. Via Google niet kunnen vinden. Een exoot? Helaas te laat voor een foto. Weet iemand meer?

Krasser?

De sprinkhaan op de foto, die ik ongeveer een maand geleden nam in Nieuw Wulven, lijkt nogal op de krasser (Chorthippus parallelus) uit mijn insectengids. Maar ik twijfel. Volgens de beschrijving in de gids zouden de vleugels van het mannetje net niet helemaal reiken tot aan de achterlijfspunt, terw...

rupsen van de dagpauwoog?

Dit nest vond ik enkele dagen geleden op brandnetels. Een stukje verderop vond ik nog een nest, die waren overduidelijk van de dagpauwoog, zwart en groter dan deze. Zijn dit wellicht 'jonkies' van hetzelfde merk?

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.