Vogels

Gierzwaluwen

Hallo,

Ik vroeg me af of er dit jaar heel weinig gierzwaluwen zijn, klopt dat?
Ik zie bij mij in de buurt (Hantum net boven Dokkum) geen enkele.
Terwijl andere jaren er redelijk veel aanwezig zijn.
Ik zie wel de boerenzwaluw en de huiszwaluw.

Met vriendelijke groet, Jan-Ibo

Onbekende loopvogel gespot

Op 28 juni jl. zag ik deze grote loopvogel langs de rivier. Heel opvallend met bruine en blauwe veren en een kuifje. Hij ging er snel vandoor, maar vloog niet. Hij was nog een stuk groter dan de fazant die in hetzelfde grasland zat. Ik ben erg benieuwd wat dit voor vogel is!

Vraag over vervanging nestkastje koolmees

ik heb een vraag aangaande een koolmeesnestkastjeik heb al jaren een nestkastje hangen en al jaren komt een koppeltje zijn nest maken met de bijhorende jongen.ondertussen stel ik vast dat het nestkastje redelijk afziet en wat vervalt.mijn vraag hierover is of dit nestkastje mag vervangen worden door...

Wilde eend

Deze eend zwom bij ons op de zaak voorbij. Is dit nu een gewone wilde eend  of toch een apart soort, ik kan het niet vinden.Met vriendelijke groetpupsel

huiskraai? of toch een kauw?

Vandaag zat deze kraai-achtige op het voederhuisje (zie foto). Ik ben een beetje in de war over welke soort dit nou is. De snavel is niet kauw-achtig (buigt naar beneden) en de kop ziet er ook niet helemaal uit als van een kauw. Hij is nogal agressief en niet zo groot als een zwarte kraai. Is het ee...

Wat is dit voor vogel?

Beste Vroege Vogels,

Ik heb een vogeltje gewond in mijn terras gevonden. Het beestje kan niet wegvliegen, maar revalideert snel.
Ik weet niet of dit een wilde vogel is of een huisdier. Kan iemand mij helpen deze vogel te identificeren?

Koolmees met opvallend lange snavel

Deze koolmees komt de laatste weken regelmatig op mijn balkon van de pinda’s en pindakaas eten.De opvallend lange snavel is duidelijk niet normaal. Het lijkt zelfs een beetje een kruisbek.Weet iemand wat er hier aan de hand is?Het is zo te zien een mannetje.Hij komt vaak samen met een andere koolm...

Roomwit vogeltje

Deze week zag ik op dinsdagochtend en donderdagmiddag een roomwit vogeltje met een bruingestreepte rug overvliegen in de buurt van Muiden. Witte vleugels en staart, zo groot als een mus. In mijn gidsje kan ik niets vinden wat ook maar in de buurt komt. Wie weet wat het kan zijn.

Over Vogels

Wat vogels onderscheidt van andere diersoorten is het feit dat ze veren hebben en dat ze bijna allemaal vliegen. In Nederland zijn zo rond de vijfhonderd vogelsoorten waargenomen. Van een felblauwe ijsvogel langs de oevers tot een gele koolmees in de tuin.