Als ik me niet vergis zijn dit allebei buizerden.
Is er nog iets te zeggen over mannetje/vrouwtje, of is dat lastig? Buizerden zijn iedere keer zo verschillend...
Gezien boven de Maashorst (Noord-Brabant).
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Het mannetje havik is kleiner dan het vrouwtje, dat ongeveer zo groot is als een buizerd.
Dus waarschijnlijk is de havik een jong mannetje.
Zweven op thermiek doen haviken vooral in het voorjaar als onderdeel van de balts (aldus de site van " vogelbescherming" ).
Een havik tussen buizerden in dezelfde thermiekbel is dus best mogelijk.
Groeten, Wil
ragingr2
N.b. ter aanvulling: bovenstaande plaatjes zijn dus niet op dezelfde schaal; ik heb ze even zo uitgeknipt zodat de tekening bij beide goed te zien was.
Ik heb even gezocht of ik tussen de originele foto's een goede foto had waar ze samen op één foto stonden, ter vergelijking, maar ik heb geen foto waar dat goed op te zien is.
Groeten, Hans
ragingr2
Bedankt voor jullie reacties.
Nog wat meer informatie: deze vogels cirkelden in een groepje van 3 boven de Maashorst. Er vloeg er dus nog een bij, die sterk op die linker leek en ongeveer dezelfde grootte had. De rechter leek vanaf de grond duidelijk een maatje kleiner. Als het werkelijk 2 verschillenden soorten zijn (2 buizerden plus 1 havik), is dat dan niet erg apart dat ze wel bij elkaar in de buurt cirkelden? Het leek aardig gebroederlijk... niet direct alsof ze die rechter aan het wegjagen waren ofzo.
rijswijk
De rechter vogel nog eens bestudeerd: ik denk dat je gelijk hebt Wil en dat dit een havik is (en geen sperwer). Die verticale streping op de borst vind ik wat moeilijk te zien, maar ik zie ook niet duidelijk de horizontale streping van de volwassene, dus ook daarin zou je gelijk kunnen hebben!
Groet, Minke.
w.lemmens
Mij lijkt de rechter vogel een havik.
Die bandering op de staart past m.i. niet op buizerd.
Ook zie ik bandering in de handpennen (vingers),een buizerd heeft dat niet volgens mij.
Het lijkt me nog een jonge vogel omdat ik wat verticale streping zie op de borst.
Groeten, Wil
rijswijk
Ja, lijkt mij ook twee buizerden.
Mannetje/vrouwtje: ja, dat is lastig! Aan het verenkleed (kleur/tekening) kan je dat niet zien. Eigenlijk alleen aan de grootte. Maar ook dat is moeilijk te beoordelen. Bij roofvogels is het vrouwtje groter, zwaarder dan het mannetje. Maar buizerden varieeren niet alleen in kleur en tekening, maar ook in grootte. Een groot uitgevallen mannetje kan groter zijn dan een klein uitgevallen vrouwtje..... of omgekeerd....
Dus in de regel (!) alleen te zien als het paar samen vliegt.
Van de jonge buizerd wordt gezegd dat dit te zien is aan;
- nog lichte iris
- nog vage bandering op de staart en zeker nog geen donkere eindstreep op de staart.
- en in het jaar van uit het ei komen aan het "strakke pak" : nog geen rui, beschadigingen. Ouders ruien na het broeden.
Dit lijkt dus (rechts) een buizerd man of vrouw (?????) en een jong (links) van 2016, want die van 2017 moeten nog komen!. Jonge buizerden blijven nogal eens bij de ouders tot die het volgend kalenderjaar opnieuw gaan broeden. Ouders verjagen ze niet actief.....
Dus ja, helpt je niet zo heel veel verder.........
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Dus waarschijnlijk is de havik een jong mannetje.
Zweven op thermiek doen haviken vooral in het voorjaar als onderdeel van de balts (aldus de site van " vogelbescherming" ).
Een havik tussen buizerden in dezelfde thermiekbel is dus best mogelijk.
Groeten, Wil
Ik heb even gezocht of ik tussen de originele foto's een goede foto had waar ze samen op één foto stonden, ter vergelijking, maar ik heb geen foto waar dat goed op te zien is.
Groeten, Hans
Nog wat meer informatie: deze vogels cirkelden in een groepje van 3 boven de Maashorst. Er vloeg er dus nog een bij, die sterk op die linker leek en ongeveer dezelfde grootte had. De rechter leek vanaf de grond duidelijk een maatje kleiner. Als het werkelijk 2 verschillenden soorten zijn (2 buizerden plus 1 havik), is dat dan niet erg apart dat ze wel bij elkaar in de buurt cirkelden? Het leek aardig gebroederlijk... niet direct alsof ze die rechter aan het wegjagen waren ofzo.
Groet, Minke.
Die bandering op de staart past m.i. niet op buizerd.
Ook zie ik bandering in de handpennen (vingers),een buizerd heeft dat niet volgens mij.
Het lijkt me nog een jonge vogel omdat ik wat verticale streping zie op de borst.
Groeten, Wil
Mannetje/vrouwtje: ja, dat is lastig! Aan het verenkleed (kleur/tekening) kan je dat niet zien. Eigenlijk alleen aan de grootte. Maar ook dat is moeilijk te beoordelen. Bij roofvogels is het vrouwtje groter, zwaarder dan het mannetje. Maar buizerden varieeren niet alleen in kleur en tekening, maar ook in grootte. Een groot uitgevallen mannetje kan groter zijn dan een klein uitgevallen vrouwtje..... of omgekeerd....
Dus in de regel (!) alleen te zien als het paar samen vliegt.
Van de jonge buizerd wordt gezegd dat dit te zien is aan;
- nog lichte iris
- nog vage bandering op de staart en zeker nog geen donkere eindstreep op de staart.
- en in het jaar van uit het ei komen aan het "strakke pak" : nog geen rui, beschadigingen. Ouders ruien na het broeden.
Dit lijkt dus (rechts) een buizerd man of vrouw (?????) en een jong (links) van 2016, want die van 2017 moeten nog komen!. Jonge buizerden blijven nogal eens bij de ouders tot die het volgend kalenderjaar opnieuw gaan broeden. Ouders verjagen ze niet actief.....
Dus ja, helpt je niet zo heel veel verder.........
Groet, Minke.