3 roodborstjes
Zatedag 31 maart vloog een roodborstje tegen het raam (Texel). Het vogeltje lag buiten westen op zijn zij, maar ademde nog wel. Twee andere roodborstjes bleven erbij zitten, fladderde er omheen en leken het vogeltje wakker te willen maken door het met hun snavel aan te raken. Daarna vlogen de twee weg, maar kwamen later weer terug. Het gebotste vogeltje kwam later weer bij en werd door de andere twee 'opgehaald'.
Ik weet dat roodborstjes heel solitair zijn. Hoe is dit gedrag te verklaren?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Sorry, nog even één keer off topic.
@Serdar:
Nu herinner ik me weer dat je dat zou gaan doen. Hoop heel erg voor je dat het lukt door te stromen; zou geweldig zijn. Succes ermee!!
Er valt hier nog steeds van alles te beleven en het gaat goed.
Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga kijken of de Vogelbescherming antwoorden heeft.
Zeker. Ik zit nu in mijn eerste jaar op het HBO in Breda. De opleiding heet Biomedisch Onderzoek, laborant dus. Als het lukt ga ik doorstromen naar de Universiteit. Mooi om te horen dat het nog misschien kan, dat wordt even doorzoeken naar de nestkast :) Is alles nog zo actief bezig in jouw tuin? Hopelijk heeft de achterstand van de natuur jouw tuin niets ergs gedaan.
@Serdar, de natuur loopt nu zó achter dat je altijd nog kunt proberen een nestkast op te hangen.,,wie weet!
Hier alles goed...ben je nog met een verdere opleiding begonnen?
Oh, ik dacht dat ze echt heel het jaar agressief gedrag vertoonden tegenover elkaar. Weer wat geleerd. Bedankt Jeanette, met mij gaat het prima :) Hoe is het met jou? Ben een heel lange tijd weg geweest. Onze huizen werden verbouwd waardoor ook het balkon opgeruimd moest worden. Het nestkastje van vorig jaar waar een nestje in was gemaakt is dus ook opgeruimd en op dit moment weet ik niet precies waar hij is. Ben toch al te laat helaas om hem op te hangen. Dan maar gewoon verder met voeren :)
@Ha Serdar, leuk om je reactie te zien; hoe is/gaat het met je?
Wat aandoenlijk om te lezen hoe de roodborsten zich tov elkaar hebben gedragen, en wat een geluk dat het slachtoffer weer bijkwam...
Hier heb ik ook de hele winter drie roodborstjes gehad.; hangt wel af van de grootte van je tuin, erf en/of hoe gunstig de tuin en de ligging is.....
In die winterse periode dulden ze elkaar redelijk, maar in de broedperiode verandert dat gedrag. En dan heb je in het voorjaar nog te maken met de trek van de inkomende- en vertrekkende roodborsten. Dit jaar lijkt alles - afhankelijk van de weersomstandigheden- anders te verlopen.
Op Texel hebben ze in principe ook de ruimte......kunnen dit teruggekomen roodborsten zijn.? Een paartje waarbij een tweede mannetje naar de gunsten van het vrouwtje dong? zeg het maar....
In de broedperiode zijn ze heel territoriaal en verdedigen ze hun broedterritorium met verve!,...Tenzij het een paartje betreft.
Misschien goed om deze vraag eens even voor te leggen bij de Vogelbescherming? Ben ook wel benieuwd naar hun reactie.
Dat is wel heel vreemd ja. Roodborstjes zijn heel erg territoriaal, dus dat jij er 3 tegelijk hebt gezien zonder dat ze elkaar aanvielen is zeker een apart geval. Weet je zeker dat de andere 2 ook roodborstjes waren? Het enige wat ik me kan bedenken is dat het misschien de jongen waren van de vogel die tegen het raam is gebotst, maar daar is het ook te vroeg voor in het jaar. Ik zou het niet weten.
Dat is wel heel vreemd ja. Roodborstjes zijn heel erg territoriaal, dus dat jij er 3 tegelijk hebt gezien zonder dat ze elkaar aanvielen is zeker een apart geval. Weet je zeker dat de andere 2 ook roodborstjes waren? Het enige wat ik me kan bedenken is dat het misschien de jongen waren van de vogel die tegen het raam is gebotst, maar daar is het ook te vroeg voor in het jaar. Ik zou het niet weten.