bevruchting via legboor ?
Gistermiddag opnieuw een poging gedaan om van de heelblaadjesboorvlieg redelijke foto's te maken (valt niet mee, ze zijn nogal klein!). Ik trof ze aan op heelblaadjes in de berm langs een fietspad.
Is het juist, dat het vrouwtje een legboor heeft (eerste foto) ? En dat de bevruchting plaats vindt via die legboor (tweede foto) ?
Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien. Boeiend is het wel.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (16)
Op akkerdistel volgens mij een boorvlieg aangetroffen. Alleen vraag ik me af, of dit wel de akkerdistelboorvlieg is. De kleur is nogal geel en de vleugeltekening is anders volgens mij. Maar wat het wel is ?
Vanmiddag op zoek naar insecten in het Westerpark in Zoetermeer. Een afwisselend gebied met veel waterpartijen en een goed bermbeheer. Speciaal gekeken naar akkerdistels. Op een akkerdistel zat een mij onbekend insect. Volgens mij is het geen boorvlieg, maar ik zou niet weten wat het wel is. Een matige foto. Insecten hebben nogal eens de gewoonte na één opname het luchtruim te kiezen.
Link werkt nu wel. En wat een bijzonder mooi/leuk filmpje. Zo te zien moet je geduld hebben om een goede foto te kunnen maken. Het is jou in ieder geval gelukt.
Goed te lezen dat je er veel plezier aan beleeft Tjerk.
Ik probeer weer even de link van de Hopprachtmot te plaatsen. Prachtig beestje..draait constant rondjes totdat hij/zij moe is en dan eindelijk eens even stil gaat zitten zodat je hem kunt kieken.
Vond dit filmpje er van.
De link naar de hopprachtmot werkt jammergenoeg niet.
Alweer mijn dank voor je reactie en voor de verschillende verwijzingen. Er valt nog genoeg te bekijken. Ik heb op waarneming.nl twee foto's van de wollige distelsnuitkever geplaatst, één van de zijkant en de andere foto die ik hier ook plaatste.
En ik leer nog steeds en vermaak me daar bijzonder mee.
Wat leuk Tjerk! Zo ontdek je iedere keer toch weer nieuwe insecten. Op Akkerdistel kun je vaak leuke insecten aantreffen.
Die Frambozensnuittor ( ook wel Aardbeibloesemkever genoemd zie ik nu... )- is heel klein!- en die vind ik op verschillende struiken. Als je die eenmaal hebt ontdekt, zul je hem vast vaker tegenkomen. .
Met die Distelsnuitkevers moet je altijd goed de lengte en de vorm van de snuit van de zijkant proberen te kieken want dat kan het verschil tussen de soorten uitmaken. En ook de waardplant is van belang.
Als je de foto ook even op wrn. plaatst hoor je wel of het al of niet genoemde soort is,
En nu je toch zo lekker bezig bent: als de Amerikaanse vogelkers in de buurt zou staan, kun je daar letten op de oost-amerikaanse kersenboorvlieg (Rhagoletis cingulata).
Hop is een vreselijke plant die je vooral niet in je tuin moet hebben, maar in het wild is hij een gastheer van een geweldig mooie Hopprachtmot.
Nu is het ook interessant om op de bloemschermen van de Gewone berenklauw naar insecten te kijken; daarop zijn er nu heel veel verschillende te zien! Maar let ook op de samengevouwen bloempjes , want daarin nestelen weer de rupsen van het Groot platlijf- Depressaria radiella.
Mijn -helaas overleden- natuurvriend Henk van Halm schreef destijds een interessant stuk in Trouw over alle ´café-bezoekers ´op de Gewone berenklauw.
Ter lering en de vermaak!
Onder distels op het blad van haagwinde vond ik de wollige distelsnuitkever.
De eerste keer dat ik die aantref, leuk dus!
Vanmiddag dus distels ge- en bezocht. Geen boorvliegen gevonden.
Wel vond ik de frambozensnuittor [had ik pas één keer eerder gevonden].