bevruchting via legboor ?
Gistermiddag opnieuw een poging gedaan om van de heelblaadjesboorvlieg redelijke foto's te maken (valt niet mee, ze zijn nogal klein!). Ik trof ze aan op heelblaadjes in de berm langs een fietspad.
Is het juist, dat het vrouwtje een legboor heeft (eerste foto) ? En dat de bevruchting plaats vindt via die legboor (tweede foto) ?
Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien. Boeiend is het wel.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (16)
Weer genoten van je foto's, deze keer van diverse soorten boorvliegen.
Er valt nig veel te ontdekken (gelukkig).
Wat super Tjerk!! Nog nooit gezien; fijn dat je ons even laat meegenieten. Een mannetje zo te zien.
Kijk ook eens op Akkerdistels; daar vind ik nu de prachtige Akkerdistelgalboorvliegen en de Akkerdistelboorvlieg.
En verder vind ik hier in de tuin ook nog de Meidoornboorvlieg en de Smalbandrozenboorvlieg, met name op de Rosa rugosa.
Allemaal weer erg leuk om op te letten. En ze zijn zo prachtig!
Ben benieuwd naar je volgende vondst!
Nadat ik foto's van de heelblaadjesboorvlieg gemaakt had, vond ik in dezelfde berm de kleine knoopkruidboorvlieg. Er stond in de berm wel knoopkruid, maar dit exemplaar zat op kamille. Met moeite een redelijke foto kunnen maken. Het insect was gauw gevlogen. Voor het eerst dit jaar dat ik boorvliegen vind.
Ze zijn klein maar mooi. Hopelijk kom ik er meer tegen.
Het begint vaak met zien, ontdekken en als je belangstelling is gewekt ga je je daar vaker wat meer in verdiepen. En zo kan het ´virus´ zich steeds meer gaan uitbreiden, vooral als je stimulerende mensen op dat gebied om je heen hebt.
Zag nu pas dat ik een andere link had geplaatst dan het Boorvliegen boek van John Smit, al was dat artikeltje wellicht ook interessant.
Hier meer info over genoemd boek waar Adri de Groot een recensie over heeft geschreven. En nog een interessante link over Boorvliegen.
Jeanette, bedankt voor je reactie, toelichting en link.
Leuk dat je iets vertelt over waarmee je je zoal bezig houdt. Zo ver zal ik wel nooit meer komen, maar ik geniet van wat ik doe en zie en te weten kom.
Knappe foto´s Tjerk!! Je let dus heel goed op en hebt er een goed oog voor ontwikkeld. Heb Heelblaadjes hier ook staan maar de boorvliegjes nog niet ontdekt.
Ken je dit boek van John Smit- de Boorvliegexpert? Hij schrijft dat In 2003 Myopites apicatus voor het eerst in ons land werd gevonden.
Hij schrijft onder het kopje Voortplanting daar wel iets over( ik heb het wat vrij vertaald en ingekort).
Als het vrouwtje het mannetje accepteert volgt een paring waarbij het mannetje op de rug van het vrouwtje klimt en zijn penis in de legboor van het vrouwtje steekt. Omdat zij een vrij lange legboor heeft, bezit het mannelijk genitaal een extreem lange en flexibele distiphallus.
De larven ontwikkelen zich in de bloemhoofdjes van het Heelblaadje.
off topic :
Ben hier bezig met het uitkweken van de zeldzame Havikskruidboorvliegen waarvan ik larven en poppen vind in de bloemhoofdjes van verschillende soorten Havikskruid. Het feit dat ik ik poppen en rupsjes van deze Boorvlieg in Stijf havikskruid ontdekte , betekent een nieuwe waardplant voor Nederland. Net artikeltje over verschenen in de Vliegenmepper van de NEV.
En eerder vond ik daarin de rupsjes van de zeldzame Havikskruidvedermotten die hier nu inmiddels rond vliegen.
Allemaal schitterende beestjes en heel interessant om te volgen!
de tweede foto