bijen
Goeiedag, Afgelopen zaterdag 9 juni j.l. vond ik in een miniem kinderzwembadje in onze tuin een groot aantal dode bijen in het water. Geschat plm 150. In een ander badje ernaast niet een. In de kleine vijver niet een en in de bak met waterplanten eveneens niet één. Een imker vertelde dat door de warmte de bijen dorstig waren en geen grond onder de voetjes hadden , wat verdrinking tot gevolg had. Ik bedankte hem voor zijn uitleg, maar gekoofde er geen snars van. Immers, dan hadden ze ook in de andere waterpartijen moeten drijven. Mijn vermoeden is, dat bijen op kleur grazen en de oranje blauwe kleur van de badbodem voor voedsel aanzagen. en het water niet als dusdanig herkenden? Maar het blijft gissen. Weten jullie een betere verklaring voor dit vreemde verschijnsel?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Hoi, ook dit is een gok, maar als een bijenkoningin gaat paren dan verzamelt ze een menigte mannenbijen en daarna gaat ze hoger en hoger vliegen waarbij de zwakke mannenbijen uitgeput raken en sterven. De sterkste mannenbijen kunnen haar bijhouden en met de koningin paren, en dan sterven ze. Is het mogelijk dat dit proces (de bruidsvlucht) precies boven je zwembad gebeurde? Ik weet niet veel van bijen, maar dit kwam bij me op.