Broedresultaat mezen en andere algemene soorten
In Zuid-Limburg bereiken mij verontrustende berichten over geen of nauwelijks broedresultaat bij o.a. mezen en Zwarte roodstaart.
Reden zou de lange zoektocht naar prooi-insecten zijn.
Is dit algemeen zo in Nederland?
Wij hebben nog wel succes gezien bij de Merel. Ik heb nog geen nestkast geïnspecteerd.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Wij hebben dit jaar op ons balkon in Zeist een nestje koolmeesjes gehad, ik weet niet hoeveel, maar er werd heftig gevoerd.
Een week nadat ze uitgevloegen zijn, is er opnieuw een koolmees paartje gaan nestelen, lijkt me niet zo fris, maar kennelijk met succes, want opnieuw wordt er driftig gevoerd.
Ook zie ik af en toe een jonge pimpelmees en iedere dag komen ma of pa grote bonte specht hier op het balkon uit de pindakaas pot snoepen, of ze ergens jonge hebben, ik weet het niet, maar ik vermoed het wel, want voor de broedtijd kwamen ze niet.
Ons tweede nestkastje is leeg gebleven dit jaar!
Fijn weekend,
Jeanet
Ook wij, aan de Veluwezoom, zien opmerkelijk weinig jonge vogels. Alle nestkasten in de tuin zijn ongebruikt (na aanvankelijke nestelpogingen) en in de klimop zit 1 merelnest dat vanochtend vroeg uitgehaald werd door eksters terwijl de mereltjes bijna klaar waren om uit te vliegen.
Tineke
Dank Jeanette!
Geruststellend, als het op andere plaatsen beter is. Door een webcam weten we ongeveer wat er in de tuin gaande is. We proberen het gebrek aan insecten goed te maken, door wat meelwormen. Onze bodem heeft geen gebrek aan allerlei wormen enz. Mezen zoeken naarstig in de buxus naar de larven en ons pimpelmees paar is na de broedpoging vertrokken. Alle jongen hebben voorts te maken met de gaaien en kraaien en eksters, waar vroeger nauwelijks sprake van was.
Positief gister laat namiddag een jong roodborstje, nog niet op kleur, tevens enkel groene spechten die goed bezig waren. De omgeving kan men niet beïnvloeden en het gemis van struiken, meidoorn enz. zal wel van invloed zijn.
Kortom het zal wel kloppen, weersomstandigheden e.d., echter men nam reeds het woord 'dode lente' in de mond, dat zou zo maar kunnen gebeuren, en uiteraard heel triest.
Zie wel veel jonge huismussen, pimpel- en koolmezen, grote bonte spechten en enkele merels en zanglijsters hier.
Van alle andere vogelsoorten die hier gewoonlijk broeden heb ik nog geen jongen gezien, maar vaak zijn ze er wel en houden ze zich schuil tussen de dichte begroeiing van bomen en struiken.
Het vermoedelijk slechte broedresultaat zal vast met de weersomstandigheden, de langdurige droogte en gebrek aan insecten te maken hebben. En dan moet de hoeveelheid rupsjes waarmee veel jonge vogels worden groot gebracht, ook net in die periode aanwezig te zijn...... en dat loopt niet altijd synchroon.