In de wijk Lunetten in Utrecht is rond de Filippijnen (zuidelijke deel van Lunetten) echt sprake van overlast van kauwtjes. Deze toch wel bijzondere mooie en sociale vogels beheersen niet alleen het luchtruim boven Lunetten maar ook verschillende broedgelegenheden zoals onder dakpannen. Er is een gigantische toename van deze vogels en ze verjagen zelfs elkaar vanuit hun territorium. Maar dat niet alleen……… Ook vele andere vogels beginnen last te krijgen van de kauwtjes. Ik heb gelezen dat kauwtjes geen zangvogels verjagen, maar dat doen ze wel is mijn ervaring. Heel veel kleine zangvogeltjes zoals de heggemus, koolmees, huismus, vink en dergelijke zijn al verjaagd. Inmiddels zijn ook de houtduiven, spreeuwen, merels en dergelijke wat grotere vogels ook niet meer veilig. Als zij voedsel aan het zoeken zijn, of aan het uitrusten zijn op het dak van de huizen, springen de kauwtjes naar deze vogels, komen in de zone van de grote nabijheid en de vogels vliegen weg. Ik weet dat kauwtjes beschermde vogels zijn, maar in deze grote aantallen zijn ze erg dominant en overheersend aanwezig. Voor de diversiteit zeker niet goed. Wat zou je daar binnen de wettelijke grenzen nu aan kunnen doen? Of zijn er eenvoudige oplossingen? Graag jullie mening of oplossingen.