Eindelijk gezien.....
Wie van de hier helpende vogelaars kan mij de naam geven van dit vogeltje. Eindelijk heb ik het kunnen zien en fotograferen. Al maanden breek ik er mijn hoofd over. Ze zijn met vele, zitten sinds de zomer in een heel hoge berk, vliegen in groepen rond en kwetteren je de oren van het hoofd. Zo leuk! Ook in het buitengebied hoor ik ze, altijd hoog in de bomen. Ik moest tegen het licht in fotograferen dus de foto is niet heel duidelijk maar vast wel herkenbaar voor kenners.
Vast veel dank voor de oplossing van dit al maanden durende raadsel!
Tineke

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (19)
Wat leuk, al die reacties en natuurlijk neem ik die serieus. Ik heb al jarenlang een website over de natuur en ook natuurlijk over vogels. Dat is mede de rede dat ik ze lok en fotografeer en ik plaats (of het zou onbewust moeten zijn) nooit dingen die ik niet heb vastgesteld of heb laten vaststellen. Dus ben ik ook blij met jullie reacties. Daarom ook stelde ik afgelopen zomer de vraag op dit forum of iemand wist wat toch die groepen kwetterende vogeltjes moesten zijn die hoog in de bomen zitten. Ze laten zich heel moeilijk zien omdat ze zo snel vliegen en ver weg zitten. Toen ik opeens ze hoorde in onze krentenboom, dacht ik een te fotograferen. Je zou dus best gelijk kunnen hebben Minke, dat de vogel die ik fotografeerde een toevalstreffer was. En dat Wil gelijk heeft met zijn opmerking over de barmsijs. Het gaat om kleine vogeltjes die in groepen leven. Die zie je ook vaak in het bos achter ons huis. Ik zag en hoorde ze deze nazomer (niet de hele zomer) voor het eerst hoog in de bewuste berkenboom dichtbij: een hele poos samen kwetteren en dan opeens allemaal weer even op de wieken. Nu de bomen steeds kaler worden wordt de activiteit wel minder, maar ze zijn er nog steeds. Ik ga het goed in de gaten houden en probeer ze vast te leggen op camera. Als ze tenminste niet wegtrekken.
Tot zover veel dank voor jullie respons.
Tineke Heidenis
Ik bedoel het niet als kritiek, Tineke, want ik merk aan de vragen die je hier stelt dat je een serieuze observator bent, dat we het over een toevalligheid hebben?
Je foto lijkt eigenlijk alleen op vogels die wij als wintergasten kennen. Terwijl jij ze al maanden ziethoort. Is het denkbaar dat de groep die jij steeds meemaakte een andere soortgroep is waar zich inmiddels (november is denkbaar) ook een Barmsijs of aanverwante aan toegevoegd heeft en dat dat de vogel is die je nu eindelijk, stomtoevallig, op de foto hebt gekregen? Ben daarom dan extra benieuwd of je nog foto's kunt maken!
Groet, Minke.
Dat vind ik ook moeilijk, Minke.
Op basis van de opgelichte foto denk ik aan grote barmsijs ( vrij bleek en niet warmbruin) en die zie je ook vaak in grotere groepen (vooral in de winter).
Daarom vind ik het bijzonder dat ze al enkele maanden gezien zijn.
Kleine barmsijs komt voor zover ik weet niet in grotere groepen voor.
Maar dat op de foto een barmsijs staat, daar ben ik zeker van.
Ook dat ze zich ophouden in een berk pleit voor barmsijs ( fourageert op berkenzaden)
Gewone sijs fourageert op elzenpropjes.
Hopelijk kan Tineke nog wat betere foto´s maken.
Groeten, Wil
Ja, ook naar gekeken. Dan zou het de Kleine moeten zijn? Grote is ook een wintervogel. Kleine is in kleine getale (!!) ook standvogel en oa duinvogel. Kleine en grote zijn niet zo makkelijk uit elkaar te houden op basis van het kleed.
Denk dat we allemaal wel in dezelfde hoek zoeken, maar ik durf geen standpunt in te nemen.....
Groet, Minke.
Op de allereerste foto staat een barmsijs.
Groeten, Wil
Ik ben om, ik ga voor sijsjes. Vond op het internet het duidelijke geluid van een grote groep zingende sijsjes en dat klopte. Mocht het toch anders zijn, dan zal ik het melden. De camera ligt (zoals altijd) gereed.
Groet, Tineke
NB: heb ook nog aan Fraters gedacht (die gele snavel!), maar zijn echt wintergasten....
Minke.
Heb ik ook aan gedacht. Maar Sijsjes zijn hier eigenlijk wintervogels en Tineke heeft ze de hele zomer gezien.........
Stuur een foto mee van een vrouwtje Sijs, gezien in de winter. Heb er een gekozen die ook niet bij stralend weer is gemaakt.
Groet, Minke.
Het zou kunnen, dat gevorkte staartje, het snaveltje. Maar ik twijfelde daarover omdat ik ze dan ook op de voerplank zou moeten zien. Tenminste, als ze er zijn komen ze altijd meteen op de zonnepitten af. Ik heb alleen in de zomer nog nooit zulke grote groepen sijsjes gezien en gehoord in die berkenboom in de buurt van onze tuin. En dat al maanden lang. Maar wellicht zijn het toch sijsjes. Ik ga proberen een betere foto te maken. Dankt tot zover met het meedenken!
Tineke