ekstervergaderingen
Vanwaar die ekstervergaderingen? Eens per zoveel maanden komen ze bovenin een paar hoge bomen bij elkaar (Amstelveen, niet ver van het Amsterdamse Bos)? Zo'n twintig tot dertig vogels die zich als op afspraak van ver uit de omgeving verzamelen, in alle stilte, ze maken geen herrie. Enig idee?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Ingrid maar vooral Jeanette, mijn hartelijke dank! Ik vrees dat ik hier bij mij te maken heb met de jeugdbendes van Jeanette. Toch vliegen ze paarsgewijs op de verzamelbomen aan, die inderdaad het broedgebied zijn van enkele stellen. De 'jeugd' heeft blijkbaar al koppeltjes gevormd. Zodat we god zij dank geen last krijgen van het nafluiten van langsvliegende meisjes door het opgeschoten tuig!
In verschillende perioden van het jaar kan dat een andere reden hebben, Guido.
Heb even wat info uit onderstaande links hier geplaatst.
In de winter vormen Eksters slaapgemeenschappen. Elke avond verzamelen de plaatselijke vogels zich, om gezamenlijk in bomen en/of struiken te overnachten. Tot laat in de schemering komen vogels aangevlogen, slapen onder de bescherming van het struikgewas en vliegen bij zonsopgang weer weg. Gemeenschappelijke slaapplaatsen zijn erg belangrijk: als groep is men veiliger voor vijanden, ieders sociale status kan worden bepaald, door anderen ontdekte gunstige foerageerplaatsen kunnen worden bezocht en er kan kennis worden gemaakt met potentiële partners.
In het voorjaar vormen zich grotere groepen voor de paarselectie. Charles Darwin noemde deze groepen 'huwelijksbijeenkomsten' (marriage meetings).
Populaties bestaan uit twee soorten Eksters: een kleine groep broedparen die het hele jaar door een territorium met nest- en foerageergelegenheid bezetten en verdedigen, en daarnaast een grote groep “bezitlozen”. Hierin vinden we jonge, territoriumloze en vrijgezelle vogels. Ze vormen groepen van 10 tot wel 50 exemplaren, de zogenaamde jeugdbendes. Ze kunnen 20 tot 60 procent van de plaatselijke populatie uitmaken. Ze dienen als broedreserve van waaruit onmiddellijk de plaats wordt ingenomen van een uitgevallen territoriumbezitter.
Na de broedperiode vormen de ouders met hun uitgevlogen jongen nog een tijd een gezin, maar in de zomer leven ze niet in groepen . Wel kunnen de juveniele eksters in groepen voorkomen .
Tot hun derde levensjaar leven eksters in 'jeugdbendes', daarin doen ze de ervaring op die een ekster nodig heeft om jongen groot te kunnen brengen.
Bronnen: Vogelbescherming , Eksters & Zo, Wikipedia. Erg leuk om daarop meer te lezen over deze mooie, interessante en vooral slimme vogel.