Gierzwaluwen
Vorige week deel van het Pieterpad gelopen van Roermond naar Maastricht.
Al vanaf mijn jeugd ben ik fan van de Gierzwaluw. Tijdens de wandeling naar Maastricht geen enkele Gierzwaluw waargenomen!
Ook in mijn woonplaats Amsterdam tot op heden geen Gierzwaluw gezien.
Hoe kan dat ??
Huub van Leeuwen

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Behalve afname van broedgelegenheid gaat heel slecht met de stand van de insecten. Het voedsel van Gierzwaluwen bestaat uit vliegende insecten, zoals muggen, (zweef)vliegen en dag- en nachtvlinders.
Dus al met al wordt het de vogels niet bepaald aantrekkelijk gemaakt om hier te komen broeden.
Eventueel kun je het ook eens navragen bij de Vogelbescherming of bij Sovon.
Ik had er nog aan toe willen voegen dat dit voor het eerst is dat dag na dag geen gierzwaluw te zien is, soms opeens een avond dat er een paar zijn, maar het is niets vergeleken bij vorige jaren. En daarvan zou ik graag de oorzaak willen weten.
Tineke
Ik denk dat het een landelijk probleem is. Ik woon aan de Oost-Veluwezoom en hoor/zie ook zeer weinig gierzwaluwen. Ook in Den Haag idem dito.
Wellicht horen we of lezen we er nog iets over in de media.
Groet, Tineke
Hier zijn de Gierzwaluwen in Amsterdam waargenomen, en hier in Limburg.
Ze broeden vooral in de dorpen en steden waar nestgelegenheid en in de buurt voldoende voedsel te vinden is.
Zie hier een deel van de info over de Gierzwaluw zoals die te vinden is op waarneming.nl .
''Plaatsgetrouw
Helaas zien we dat de broedgelegenheid voor de gierzwaluw snel afneemt Steden worden in hoog tempo heringericht, fabrieken kerken en andere grote gebouwen verdwijnen uit de kern van de stad . Deze gebouwen met een flink dakoppervlak werden vaak wat minder zorgvuldig onderhouden en boden door een scheve dakpan of een opgewaaide loodslab onderdak aan de gierzwaluwen. De nieuwe gebouwen zijn vaak van een plat dak voorzien en de gebruikte materialen en nieuwe bouwtechnieken bieden de gierzwaluw geen toegang meer tot een broedruimte. Helaas is het ook nog zo dat de Gierzwaluw zeer plaatstrouw en niet erg flexibel is wanneer er naar een nieuwe nestruimte moet worden uitgeweken. Er zijn voorbeelden bekend van een pand dat gesloopt werd. De broedvogels bleven nog het hele broedseizoen aanvliegen op de plek waar eerder de invliegopening was gesitueerd. Het was alsof de vogels niet konden beseffen dat het nest verdwenen was. Een wat minder goede eigenschap van de gierzwaluwen die we ze eigenlijk niet kunnen aanrekenen als we beseffen hoe knap het is om ieder jaar na tienduizenden kilometers te hebben gevlogen precies weer het nest terug te vinden op rij 6 tweede pan van links. Maar ook als we beseffen hoe buitengewoon de vogels zich hebben aangepast om te kunnen overleven. Zo kunnen jonge vogels op het nest wel tot 6 dagen zonder voedsel overleven, ze komen in een soort winterslaapachtige toestand wanneer een periode met aanhoudend slecht weer het ouderpaar dwingt om te gaan foerageren op plaatsen waar wel voldoende luchtplankton te vinden is. De adulte vogels kunnen dan even uitwijken naar bijvoorbeeld Parijs of Moskou.''