Weet iemand wat er aan de hand is met deze groenling hij zit namelijk scheef met zijn hoofd en vliegt ook niet weg terwijl hij wel kan vliegen. Ik heb er zo al meer in de tuin gehad.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
ALs er toch iets anders met de groenling aan de hand is, laat het ons dan vooral even weten.
Vriendelijke groet,
Webredactie Vroege Vogels
sepke2008
gelukkig heeft de duif het overleefd Cato2013
Cato2013
ooit een duif naar het vogelasiel (Soest)gebracht, de ziekte kun je ruiken, het stinkt, waarschijnlijk beschimmelde eikels gegeten die in de krop bleven zitten. De duif heeft het overleefd.
sepke2008
idd jeanette we hebben het ook gelezen. Mijn man heeft al een bericht gestuurd dat we zieke groenlingen hebben in de tuin.
jeanette
In N.Br. komt het voor...., Adrianne.
sepke2008
jeanette,
Dank je wel voor je reactie en ik ga het ff nakijken op internet.
Het is in de provincie Noord Brabant.
grtjes Adrianne
sepke2008
ikIngrid dank je wel voor je reactie, ik ga zeker ff google
grtjes Adrianne
jeanette
In welk deel van Nederland is dit, Sepke?
Het zou de ziekte ''Het Geel'' kunnen zijn. Heb je ook dode Groenlingen gevonden? In dat geval wordt het op prijs gesteld dat te melden bij SOVON en/of DWHC.
Info met herkenning over deze ziekte, en waar eventuele dode vogels gemeld kunnen worden, staan onderaan op deze site.
En hier is te lezen wat de Vogelbescherming er over schrijft.
Ingrid4nature
Het zou de ziekte”het Geel” kunnen zijn. Deze ziekte is sinds enkele jaren in ons land en wordt door de Trichomonas gallinae parasiet veroorzaakt.
Vinken, waaronder ook groenling, duiven en roofvogels kunnen besmet raken door besmet voedsel of contact. Voor zoogdieren is er geen gevaar.
Vogels zitten versuft en te verzwakt om te vliegen, ontstekingen ontstaan in keel, snavelholte en slokdarm, waardoor voedsel en water opnemen moeilijk wordt en de vogels kunnen verhongeren of soms stikken.
Voederplaatsen goed reinigen, want hygiëne is belangrijk om overdracht te voorkomen.
Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Beste Sepke,
Mocht je meer willen weten over de vogelziekte 'het geel' en tips om de ziekte te voorkomen, lees dan het volgende artikel: https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/voorkom-de-vogelziekte-het-geel
ALs er toch iets anders met de groenling aan de hand is, laat het ons dan vooral even weten.
Vriendelijke groet,
Webredactie Vroege Vogels
gelukkig heeft de duif het overleefd Cato2013
ooit een duif naar het vogelasiel (Soest)gebracht, de ziekte kun je ruiken, het stinkt, waarschijnlijk beschimmelde eikels gegeten die in de krop bleven zitten. De duif heeft het overleefd.
idd jeanette we hebben het ook gelezen. Mijn man heeft al een bericht gestuurd dat we zieke groenlingen hebben in de tuin.
In N.Br. komt het voor...., Adrianne.
jeanette,
Dank je wel voor je reactie en ik ga het ff nakijken op internet.
Het is in de provincie Noord Brabant.
grtjes Adrianne
ikIngrid dank je wel voor je reactie, ik ga zeker ff google
grtjes Adrianne
In welk deel van Nederland is dit, Sepke?
Het zou de ziekte ''Het Geel'' kunnen zijn. Heb je ook dode Groenlingen gevonden? In dat geval wordt het op prijs gesteld dat te melden bij SOVON en/of DWHC.
Info met herkenning over deze ziekte, en waar eventuele dode vogels gemeld kunnen worden, staan onderaan op deze site.
En hier is te lezen wat de Vogelbescherming er over schrijft.
Vinken, waaronder ook groenling, duiven en roofvogels kunnen besmet raken door besmet voedsel of contact. Voor zoogdieren is er geen gevaar.
Vogels zitten versuft en te verzwakt om te vliegen, ontstekingen ontstaan in keel, snavelholte en slokdarm, waardoor voedsel en water opnemen moeilijk wordt en de vogels kunnen verhongeren of soms stikken.
Voederplaatsen goed reinigen, want hygiëne is belangrijk om overdracht te voorkomen.
Gr. Ingrid