Grote bonte specht
Vandaag kwam er in mijn tuin een grote bonte specht met i.p.v. zwart, een bruine kleur vleugels. Ik heb dit nog nooit eerder gezien en in mijn tuin kom(t)(en) vrij regelmatig (een) specht(en) langs. Komt dit vaker voor?
Helaas is het mij niet gelukt een foto te maken, toen ik m'n telefoon wilde pakken vloog hij weg.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Zeker is er bij de GBS van de link meer aan afwijkingen gaande.
Over kleurafwijkingen valt hier eea te lezen
En hier in dit al wat oudere artikel..
De GBS die ik hier zag had wel wat bruine veren, maar ook niet echt erg opvallend.
Inmiddels heb ik hier ook een Grote specht in de tuin gehad met wat bruin op de vleugels.
Ook is er op de fotosite van VV en hier een paar keer een foto van een Grote bonte specht geplaatst met veel bruin in het verenpak;´´Deze grote bonte specht heeft een kleurafwijking, veel bruin waar het zwart hoort te zijn.Heb me laten vertellen dat Bruin (-mutatie): Een kwalitatieve reductie (zwakkere oxidatievorm) van het eumelanine.´´
Heb ze hier ook altijd, maar nog nooit bruine vleugels gezien, ook niet bij jonge vogels en op foto's van anderen.... Weet je zeker dat het een grote bonte specht was ? Jammer dat er geen foto van gemaakt is kunnen worden...in de gaten houden en kijken of de vogel terugkomt en er dan alsnog proberen een foto van te maken.
Kan het eventueel een Groene specht zijn geweest?
En dan is er nog de zeldzame bruin gekleurde Draaihals...
blijft dus onzeker. Waar ligt die tuin?