Heggemus speelt roodborstje..
Goedemorgen,
Ik heb in de tuin een plankje tegen het raamhout geschroefd.
Daar stond vroeger een vogelhuisje op.
De laatste paar weken zit er een groot deel van de dag een heggemus op, die steeds tegen raam opvliegt en dan met de snavel tikt, alsof hij naar binnen wil.
Natuurlijk vind ik dat leuk, maar ik vraag me natuurlijk ook af, waarom hij dat doet.
Ik heb wel een aantal jaren een heggemus (dacht ik) binnen gehad, die op de vlucht was voor een havik of zo (ging te snel om details te zien). Hij bleef toen zo'n 10 minuten zitten alsof ie shock had. Hij leek wel dood. Maar na die tien minuten vloog hij weer weg.
Ik zou graag weten, of dit een bekend verschijnsel is...
Bij voorbaat hartelijk dank en met vriendelijke groet,
Lody J. Claessen
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Vandaag een stukje over dit 'raamtikken' in Nature today. Zal het er even bij plaatsen.
Ben ik niet met je eens hoor Minke; ik heb zelf al jaren voederbakjes op het raam ..... zonder enig probleem.... Het is juist heel erg leuk om de vogels zó dichtbij te kunnen volgen en bewonderen.
Ook zonder voedertafel of bakjes op het raam vinden ''spiegelgevechten'' op allerlei ruiten en spiegels plaats.
Meesjes en soms het winterkoninkje zie ik ook wel op zoek gaan naar insectjes langs het raam. Het is een heerlijk excuus om je ramen niet te lappen...véél beter voor de vogels.
Een voederplankje voor een raam ophangen is dus niet zo'n goed idee..........
Groet, Minke.
Nog even over die andere opmerking over de havik; dat zal hoogstwaaarschijnlijk een Sperwer zijn geweest. Die kun je - vooral in de winter- wel in tuinen vinden, maar de havik zelden. Sperwers kom dan naar de tuinen om er prooien te slaan... en ze moeten ze hard voor werken om het te laten lukken aan voedsel te komen.
Dat verschijnsel van tegen de ramen ( of spiegels) op vliegen kun je bij verschillende vogelsoorten waarnemen. Het wordt wel een ''spiegelgevecht'' genoemd. Ik kan het zelf schrijven maar makkelijker is om even de links hieroner te lezen.
Hier, en via deze link onder het kopje ''ruiten tikken'' kun je lezen waarom het gebeurt en wat er tegen te doen. Het is verspilling van energie , die ze beter kunnen gebruiken, maar ja, die hormonen he....