HELP! Raar insect gevonden thuis!
Hallo,
Gister toen ik net het gras had gemaaid, zag ik dat er een raar insect in mijn huis was binnengelopen. Het was super warm en klaar lichte dag, en ik zag iets dat op een kakkerlak leek rond mijn terras deur zeer snel lopen.
Ik heb er meteen een foto van genomen en ben nu wel in paniek dat er een kakkerlakken nest is. Ik ben gisteren tot 4 u in de morgen op gebleven om te zien als er ergens nog beestjes zijn die rondlopen, maar heb verder niks gezien.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (11)
Hallo Nadamsz,
graag gedaan en fijn dat je even laten weten dat je de antwoorden gelezen hebt :o)
Vriendelijke groet,
Arp
Hallo Pudding4brains en jeanette
Super bedankt voor jullie hulp, ik heb er veel van geleerd en ben nu al veel minder in paniek dan eergisteren! Jullie hebben mij al de informatie gegeven die ik wou horen: wat het beest precies was, hoe het in mijn huis terecht is gekomen en als het gevaarlijk was voor mij.
Ik wou het beestje zelf niet doodtrappen, ik zal ze in het vervolg met rust laten.
Mijn buur doet aan compost en mijn andere heeft het leuke idee gehad om met mulch te beginnen. Ik woon op minder dan 5 min te voet van een bos en er is in mijn gemeente wel veel groen (ook weiden met vee en paarden), dus je uitleg lijkt me wel te kloppen Pudding4brains.
Ik vond je reactie Pudding4brains zeer goed en ben wel blij dat je deze post gezien hebt en je kennis met mij wou delen. Echt bedankt!
Nogmaals bedankt Pudding4brains en jeanette!!
Met vriendelijke groeten,
Nadamsz
Jammer dat dingen zo bizar slecht terug te vinden zijn hier. Ik verval in herhalingen ... zie ook dit eerdere antwoord van twee jaar geleden.
Hallo Nadamsz,
het beestje op de foto is zeker een kakkerlak en ook 100% zeker GEEN "plaagdier", maar gewoon een van nature hier voorkomende soort en het was dus volstrekt onnodig om deze plat te trappen.
In Nederland voorkomende kakkerlakken kun je grofweg onderverelen in twee categoriën: "Inheemse" soorten en Exotische/Plaagdier-soorten.
De soorten die een slechte naam hebben vallen in de laatste categorie. Dat zijn soorten als Supella longipalpa (Huiskakkerlak), Blatella germanica (de "Duitse" kakkerlak - een onterechte naam), de "Grote" of "Amerikaanse" (Periplaneta americana), "Australische" (Periplaneta australasiae) en Blatta orientalis (de Bakkerstor [sic!]). Dat zijn allemaal "exotische" soorten die hier alleen binnenshuis kunnen overleven (sommige zelfs binnen alleen op hele warme plekken, zoals een ketelhuis of verwarmde kas of dergelijke). Die soorten kunnen dan ook binnen tot een "plaag" worden als er voldoende vocht en voedsel te vinden is (maar in Nederland en België is dat zeldzaam).
De andere, "inheemse" soorten worden samen wel eens aangeduid als "Boskakkerlakken", maar dat is verwarrend want één van die soorten wordt ook wel "De Boskakkerlak" genoemd. Van oudsher hebben daar vier soorten van, die allemaal meer in specifieke natuurlijke biotopen leven (Heide, Bos, Duinen...) en zeer zelden in de buurt van onze huizen in de bebouwde kom komen:
Bleke kakkerlak - Ectobius pallidus
Boskakkerlak - Ectobius sylvestris
Heidekakkerlak - Capraiellus panzeri
Noordse kakkerlak - Ectobius lapponicus
Recent zijn daar twee soorten bij gekomen, die geholpen door klimaatverandering en eindeloos gesleep met goederen en vakantiebaggage uit het zuiden van Europa zijn opgerukt naar ons gebied:
Barnsteenkakkerlak - Ectobius vittiventris
Dwarsbandkakkerlak - Planuncus tingitanus s.l.
Deze twee "nieuwe" soorten vinden we vooralsnog eigenlijk alleen juist precies wel in de buurt van onze (warme) huizen, in tuinen en parken in (warme) binnensteden. Ze zitten zelfs graag tegen de buitenmuren van onze huizen aan omdat die lekker beschut en warm zijn. Maar binnen kunnen ze niet lang overleven (paar dagen tot weken) en zeker niet voortplanten.
Wel komen ze graag door een openstaand raam even binnen gluren (vooral als er licht brandt 's avonds) en kunnen dan de weg naar buiten niet meer terug vinden. Heel erg vergelijkbaar met een langpootmug of bij of wesp ofzo die "per ongeluk" binnen is gekomen.
Dus ja - met de komst van de twee nieuwkomers worden we overspoeld met berichten van mensen die "Kakkerlakken" binnenshuis vinden (paniek!), maar dat is dus zelden of nooit echt reden voor paniek, want het zijn bijna altijd deze twee nieuwe "Boskakkerlakken" die binnen helemaal niet kunnen overleven en eigenlijk alleen maar graag weer naar buiten willen. Gewoon oppakken (of een glas er overheen) en weer buiten zetten dus.
Op het terras gaan we ze niet meer kwijtraken, ze horen er vanaf nu gewoon bij. Net als kevertjes, pissebedden, oorwormen, bijen, zweefvliegen, spinnen en alle andere hoofzakelijk nuttige beestjes die al sinds mensenheugenis rond onze huizen leven. Niks aan de hand en eigenlijk alleen maar "verrijking" (of misscien "compensatie" voor verdwenen soorten) - ze ruimen rommel op en dienen zelf weer als voedsel voor andere beesten (muizen, vogels ...)
Jouw foto is overigens net niet helemaal duidelijk. Zoals gezegd is het zeker GEEN plaagdiersoort, maar welke van de onschuldige soorten het wel is durf ik niet helemaal hard te maken. Ik denk eigenlijk dat het eerder één van onze echt origineel inheemse soorten is (Ectobius pallidus - De Bleke kakkerlak), maar dan is de vindplaats (bij huis) weer wat minder gebruikelijk, al komt dat vooral bij deze soort die graag naar het licht vliegt wel vaker voor.
Ligt je huis een beetje buitenaf, in de buurt van warm heidegebied of bos op zandige ondergrond?
Anyway, de volgende die je buiten ziet dus niet plattrappen, maar gewoon lekker laten lopen - niks aan de hand(!)
Met vriendelijke groet,
Arp
Misschien heb je hier, hier en hier iets aan.
wel bedankt, Ik heb verder gezocht en denk dat een wood cockroach het beste past bij zijn profiel. Mijn buren hebben een compostbak en doen aan mulch, het was klaar lichte dag en het beestje leek solitair te leven. Ik heb al meer opgelucht dat het geen pest is en niet erg is om deze te zien rondlopen. Het is inderdaad in België. Ik zal in de keuken en rond het terras wel vallen zetten voor de zekerheid.
Dan lijkt het mij dat hij het goed heeft gezien dat dit een Kakkerlak is/was; en deze ben je kwijt. Ook als je proper bent, kunnen beestjes binnenkomen hoor! Was dit in Belgie?
Voor het geval je er nog meer in huis zou vinden, kun je er eventueel een insectvriendelijke ´Roach trap´ voor maken om ze te vangen. maar het kan net zo goed een éénmalig bezoek zijn geweest.
Dit is echt de enige foto die ik heb
Dit is echt de enige foto die ik heb