Hemelboom
Wie weet waar een hemelboom,
Jacobskruiskruid en springbalsemien staat??
Ik moet voor school een opdracht maken met eigen gemaakte foto. Graag in de buurt van Beverwijk, Heemskerk, Velsen.
Bedankt alvast!
Jacobskruiskruid en springbalsemien staat??
Ik moet voor school een opdracht maken met eigen gemaakte foto. Graag in de buurt van Beverwijk, Heemskerk, Velsen.
Bedankt alvast!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (13)
Maar dat is niet mijn vraag, mijn vraag is weet iemand waar in Beverwijk, Heemskerk of Velsen de hemelboom, de jacobskruiskruid en de spring/ reuzenbalsemien staat. Dan kan ik daar een foto van maken en bij mijn opdracht doen . Een foto van internet mag niet en omdat ik het nogal druk heb met stage en studie heb ik weinig tijd om deze planten overal te gaan zoeken. BEDANKT
Ik heb de Japanse duizendknoop ook gevonden.
Heel erg bedankt hiervoor, nu ben ik nog op zoek naar de jacobskruiskruid, hemelboom en spring/reuzenbalsemien.
Deze horen ook nog bij mijn schoolopdracht over exoten.
Misschien als iemand weet waar in Heemskerk, Beverwijk of Velsen de hemelboom, spring/reuzenbalsemien, jacobskruiskruid dan hoor ik dat heel graag. Ik wil daar dan een eigen gemaakte foto van maken voor bij mijn opdracht. Bedankt alvast!
O, volgens mij gaat in de vraag die hier gesteld is o.a. om Jakobskruiskruid - die ten onrechte als exoot wordt bestempeld- en nog twee invasieve exoten die ook bestreden worden, Hanneke! Zie de toegevoegde links bij mijn reactie.
Zag je in de Japanse duizendknoop geen kwaad?? Dat is de meest bestreden invasieve exoot!! zie ook hier en hier.
Aan mij werd gevraagd waar de Japanse duizendknoop staat, verder niets, voor een werkstuk op school. Ik zag daar geen kwaad in.
groet Hanneke
Misschien goed om deze reacties met de docent te bespreken?
Wellicht zou je het JKK beter een pionierplant kunnen noemen.
Voordelen van pionierplanten, zoals Jakobskruiskruid zijn o.a. kale bodem bedekken, dus geen modder, of " woestijn". Pionierplanten zijn de pleister van de aarde. Ook voedsel voor insecten, er komt geen hap op je bord zonder de hulp van insecten.
Kortom een pionierplant is iets heel anders als een exoot. De natuur heeft helemaal niets aan een exoot, een exoot heeft geen insecten die ervan afhankelijk zijn, juist omdat die exoot geen natuurlijke vijanden heeft { denk daarbij ook aan schimmels etc.} een exoot gaat woekeren en verdrijft daardoor de inheemse flora. Jakobskruiskruid die doet dat niet, die verdwijnt na een aantal jaar vanzelf, omdat ie op die plek niet meer nodig is als pionier.
Zie hier.
Ik weet dat die oorspronkelijk uit Nederland komt( moet ik ook leren) . Vroeger werd die bestreden alsof het een exoot is, maar tegenwoordig wordt die meer gewaardeerd.
Het is wel giftig voor runderen, paarden en als er veel van gegeten wordt.
Ik ga ervanuit wat ik op school leer in natuurbeheer klopt, bedankt voor de reactie
Op de link in mijn eerste reactie over fabels en feiten over het Jakobskruiskruid (JKK) kun je daar info over lezen. Zie hier. Het is beslist géén exoot!
En het is ook niet zo dat als een plant giftig is, het per definitie een exoot is, zeer zeker niet.
Ja, het JKK. is net als veel andere planten, giftig. Daarover staat ook eea op genoemde site en op de andere link die ik toevoegde.
In de natuur eten de dieren niet van het JKK, maar het gevaar zit als het in gedroogd vorm in het veevoer terechtkomt en ze het niet meer kunnen onderscheiden. Heb vaak genoeg weiden met JKK gezien waarin paarden rondliepen. Om te voorkomen dat het JKK zo min mogelijk de kans krijgt zich in de weide te verspreiden is het zaak ervoor te zorgen dat je een gesloten grasmat hebt. Dus een eigen verantwoordelijkheid is ook van belang.
Het JKK is iet alleen van belang voor de rupsen van de Jakobsvlinder, maar voor heel veel meer insecten, en daardoor voor vogels en zoogdieren die weer van die insecten leven. Alles heeft in de natuur met elkaar te maken..
Het lijkt me echt nuttig dat je gaat kijken op deze site waar heel veel betrouwbare informatie te lezen is. Dat is echt van belang want er gaat heel veel verkeerde en foute informatie over het JKK rond.
Toch moet het JKK in jouw omgeving te vinden zijn. Er bloeien momenteel nog meer geel bloeiende planten en het is het zaak goed te weten hoe de plan,. Ook daarover kun je op de genoemde site meer zien en lezen.
Iemand hier op het forum woont in Heemskerk; ik zal haar vragen of ze wil reageren op jouw verzoek. Misschien kan zij je helpen bij het vinden van het JKK.