Hemelboom
Wie weet waar een hemelboom,
Jacobskruiskruid en springbalsemien staat??
Ik moet voor school een opdracht maken met eigen gemaakte foto. Graag in de buurt van Beverwijk, Heemskerk, Velsen.
Bedankt alvast!
Jacobskruiskruid en springbalsemien staat??
Ik moet voor school een opdracht maken met eigen gemaakte foto. Graag in de buurt van Beverwijk, Heemskerk, Velsen.
Bedankt alvast!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (13)
In het natuurbeheer wordt jacobskruiskruid nog steeds gezien als exoot omdat die giftig is voor dieren. Het kruid wordt wel steeds minder bestreden vanwege de rups en jacobsvlinder en insecten die er op af komen. Dus ik moet het wel leren. Ik hoop dat ik het nog tegenkom, meestal vind ik het broertje of zusje ervan
Oké, dat was niet duidelijk. Maar mijn opmerking geeft ook aan waarom tgwe soorten moeilijk te vinden zijn.
Maar het Jakobskruiskruid is een inheemse plant en beslist géén exoot! Die plant zou je echt moeten kunnen vinden.
Mijn schoolopdracht gaat juist over exoten.
Ik moet hierbij een zelfgemaakte foto maken. Vandaar dat ik vraag waar ze in de buurt van Velsen, Beverwijk of Heemskerk staan. Ik ben veel aan het zoeken naar heb ze nog niet gevonden!
Een Hemelboom - exoot- mag niet meer worden verhandeld en moet bestreden worden.
Van de Springbalsemien bestaan verschillende soorten., maar vermoedelijk bedoel je de Reuzenbalsemien (Impatiens glandulifera). Ook al een ongewenste exoot die niet meer geïmporteerd, gekweekt, vervoerd of verkocht mag worden.
Wat een merkwaardige keuze voor invasieve exoten die bestreden moeten worden! Waarom is er niet gekozen voor inheemse soorten die makkelijk(er) te vinden zijn en waarover je bijvoorbeeld het nut voor de insecten kunt beschrijven en het belang voor de biodiversiteit?
Het Jakobskruiskruid - Jacobaea vulgaris kun je op allerlei plaatsen, vooral in bermen- vinden. Helaas zijn die al weer vaak gemaaid . Maar ook in de duinen zijn ze veel te vinden. Dat is een hele interessante insetenplant!
Hier een interessante site over deze nuttige plant.
Succes met je werkstuk! Als je nog vragen hebt, stel ze hier dan rustig.