Hoeveel last heeft een musje van deze teek?
Blij verrast zag ik de eerste jonge mus met nog gele snavel basis door de tuin hippen en maakte er een paar foto's van. Toen ik de plaatjes bekeek zag ik een enorme teek aan de rechterzijde van de nek. Het musje leek mij gezond en fit. Maar de teek was enorm en ik heb geen idee of een teek ook een overdrager is van de ziekte vanLyme en hersenvlies ontsteking zoals bij zoogdieren.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Dit akelige natte weer is helaas uitstekende voor Teken.
Teken bij (jonge) soorten vogels komt heel regelmatig voor. Ze lopen ze op tijdens het fourageren in de ondergroei.
De teek op dit musje lijkt al aardig volgezogen waarna die zich laat vallen. Je schrijft dat het beestje er vitaal uitziet, dus hopelijk weinig last. De teek wordt besmet als hij bloed zuigt bij kleine (knaag)dieren of vogels die de bacterie bij zich draagt. Of deze teek nu besmet is weet je niet.
Op vogels parasiterende soorten zitten gewoonlijk vastgezogen rond de ogen, de snavelrand en andere plaatsen op de kop of de nekstreek. Dit zijnde plaatsen waar de teek de minste kans heeft weggepikt te worden.
Wel is bekend dat vogels de ziekte van Lyme kunnen overdragen.
“Vogels verspreiden Lyme niet rechtstreeks naar mensen, maar ze kunnen geïnfecteerde teken naar nieuwe locaties brengen waar nog geen Lyme is voorgekomen”, zegt Becker. “Een teek kan van een vogel afvallen en in een tuin terechtkomen, waar hij later kan bijten en iemand kan infecteren
Hier en hier een artikeltjes daarover.
Via deze link is nog een aardig artikel te lezen dat Carla van Lingen er over schreef.
vogels - Natuurtijdschriftenhttps://natuurtijdschriften.nl › download
Als de rode link niet lukt, kun je proberen het zelf even op te zoeken.