Hoogte nestelen pimpelmezen
Hallo,
Op mij balkon op de 6e etage heb ik vorig jaar bij wijze van sier een nestkastje gehangen. Letterlijk midden in de stad (Arnhem) en met de opening pal op het westen. Er is ook groen op het balkon.
Groot was mijn (aangename) verbazing dat dit voorjaar een koppel pimpelmezen het kastje in gebruik heeft genomen en de jongen op het punt van uitvliegen staan. Volgens bij mij bekende gegevens broeden mezen het liefst op ca 3 meter hoogte.
Is het gebruikelijk dat pimpelmezen ook op grote hoogte (ca 19 meter) broeden?
Mvrgr,
Paul te Brake
Ps ik loop en zit gerust op een afstand van 2 meter van het nestkastje, de mezen trekken zich er niets van aan en vliegen ongestoord aan en af...

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Ja, dat is heel erg leuk, Paul, en vooral ook om het te volgen.
Blijkens info van de Vogelbescherming zijn zelfs op de 11e etage Koolmezen broedend aangetroffen. Ik neem aan dat dat ook voor pimpelmezen geldt.
Het is in ieder geval vaak veiliger voor katten, en met groen op het balkon en misschien ook in de buurt, kunnen ze blijkbaar aan voldoende voedsel komen om de jonge mezenmaagjes te vullen.
Als je je rustig gedraagt ervaren ze dat niet als bedreigend. En dan speelt de drang om de (bedelende)jongen van voedsel te voorzien ook nog mee.