huismussengedrag
Ik heb eeb patiotuin van 7 x 5 m. Daarin heb ik 13 nestgelegenheden voor huismussen gemaakt. Deze worden intensief gebruikt. Bovendien voer ik het hele jaar door. Dus ik heb veel mussen in de tuin. Op zich prima maar behalve een enkele duif en soms een ekster zie ik maar zelden andere vogels dan mussen. Kan ik iets doen (behalve alle nestkastje weghalen natuurlijk) om toch ook koolmezen, merels, etc te lokken naar mijn tuin?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Zijn er voldoende bomen en struiken waarop insecten te vinden , Pieter? Die zijn nodig om jonge vogels mee groot te brengen, en als er dan al zoveel huismussen zijn, blijft er voor andere vogels te weinig over. Mussen zijn zaadeters, mezen meer insecteneters, behalve dat ze in de winter vooral, ook wel een zaadje meepikken.
Besdragende bomen en struiken, water, veiligheid, schuilgelegenheid, alles telt mee om het de vogels naar de zin te maken.
Dan gaat het ook nog om de afstand tussen voedsel en nestgelegenheid; dat moet niet te ver weg zijn want dan weegt die energie niet op tegen de investering in eieren en jongen. Dus bomen, struiken, wilde flora waarop voedsel in de buurt te vinden is. Midden in een stad zal dat moeilijker lukken dan meer buiten met meer groen. Als veel buurttuinen vol geplempt zijn met stenen , helpt dat zeker niet.
Merels nestelen vaak in struiken, klimop, heggen, etc. Je zou verticaal kunnen tuinieren, dus je muren met klimmers laten begroeien. Afhankelijk van hoe de gevels liggen, kun je de beplanting daar op aanpassen.( vuurdoorn, klimop, klimhortensia etc.)
Huismussen broeden graag dicht bij elkaar; voor pimpel- en koolmezen ligt dat anders. De invlieg opening in een nestkast voor pimpelmezen kan ietsje kleiner zijn dan voor koolmezen, mussen en andere vogels. Zie hier.
Hier en hier even wat tips om vogels naar je tuin te lokken.
Kijk maar even of je hier wat mee kunt. Succes ermee!