Huiszwaluwen
Ik heb al een paar jaar kunstnesten voor huiszwaluwen aan mijn huis. We zien er wel eens een in de buurt. We wonen aan de rand van het dorp.
Nu hoor ik wel eens over een continu huiszwaluw geluid. (contactroep en zang)
dat je in de buurt van de nesten moet laten horen.
Hoe kan ik zo'n geluid dat wat langer duurt krijgen, kopen of ergens downloaden?
3 juli 1918 Evert Haaksma
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Succes hoor!
Ingrid
Nog even een aanvulling over het inzetten van het vogelgeluid tbv het lokken, in de hoop dat de vogels komen nestelen: lees er voornamelijk over dat het voor Gierzwaluwen wordt ingezet.
Dat dient in ieder geval een ander doel dan alleen maar om een plaatje te kunnen schieten en daar sloeg mijn reactie op.
Geen idee of het afdraaien van hun geluid ook voor Huiszwaluwen werkt.
Misschien eens even bij de Vogelbescherming informeren?
Over Zwaluwen gesproken: tot een jaar of 5, 7 (??) geleden vlogen (=gierden) er elk jaar rond deze tijd talloze Gierzwaluwen om ons huizenblok. Daarna werd het vrij stil........ Dit jaar zijn er ineens weer beduidend meer! Ik denk dat er boven mijn keuken, onder de dakpannen (huis van 1932, he?) nu een nest zit. Als ik in de keuken ben, zie ik regelmatig Gierzwaluwen stijl omhoog, pal langs mijn raam gaan.
En verder zoeken die jongens het dan maar uit, hebben ze mij niet voor nodig!
Groet, Minke.
Het is de vraag of dat wenselijk /nodig is.
Die truc (mis)(ge)bruiken fotografen weleens om vogels te lokken , alleen maar om hun plaatje te kunnen schieten. Onnatuurlijk gedrag.....en niet in het belang van de vogel.
Het gaat in grote delen van het land slecht met de Huiszwaluw, voornamelijk door gebrek aan insecten; 2018 is dan ook uitgeroepen tot het jaar van de Huiszwaluw.
Lees en luister ook nog even naar het item over de slechte broedresultaten bij de Huiszwaluw in de VV-radio-uitzending van afgelopen zondag.
Behalve het plaatsen van kunstnesten zijn er nog een paar dingen die je kunt doen voor Huiszwaluwen die wel essentieel zijn. Zoals:
-Geschikte dakranden wit laten/maken. Wit weerkaatst het zonlicht, houdt de nesten koel en is parasiet werend.
-Zorg er voor dat er binnen 100-200 mtr. een modderplaats is.
-Zorg voor een vrije af- en aanvliegroute.
-en als ze mochten komen en een natuurlijk nest bouwen: die vooral laten zitten en niet verwijderen.
Daar adviseert men geluid af te spelen en kun je contact opnemen met stadvogeladviseurs voor wijkgerichte maatregelen. Zij kunnen jou vast verder helpen.
Heel veel succes!
Gr. Ingrid